יואב אברמוביץ
יואב אברמוביץ

בשנים האחרונות מתרחש בחברה הישראלית שינוי מלהיב ומרגש, כאשר מוקד הפעילות הפוליטית האזרחית הולך ונוטה לכיוון חדש – הפלטפורמות החברתיות הרבות שמציעה רשת האינטרנט, ובראשן רשת הפייסבוק. בפייסבוק מתקיים בקבוצות ובדפים רבים דיון פוליטי ער ומתמיד, שמעשיר ומקדם את שותפות האזרחים באחריות למדינתם. עם זאת, יחד עם תנועה ערה ומבורכת זו, צצות גם תופעות מכוערות ביותר, ולעיתים אף מפחידות ומעוררות חלחלה.

לפני זמן קצר התפרסם בדף פייסבוק, המזוהה עם הימין הקיצוני, צילום המציג את חיילי צה"ל אוחזים בשתי ילדות פלסטיניות בוכיות, בעוד אמן מובלת למעצר. מפעילי הדף זיהו בטעות את הילדות כפעילות שמאל והדביקו לצילום את הכיתוב "חיילי צה"ל עצרו את פעילות השמאל הקיצוני בנבי סלאח. תנו לחיילים ביג לייק!". תחת צילום זה, בדף פומבי הפתוח לכל גולש, ובו לצד כל תגובה מופיע שמו המלא של המגיב וצילומו, התפרסמו למעלה ממאה תגובות שטנה, ביניהן הפנינים הבאות, המופנות, להזכירכם, כלפי שתי ילדות בנות 11-13:

מדור הזירה

• " אונס,כדור בראש"
• "סוף סוף הקשיבו לי עצרו את הזונות של המחבלים תראו איך הן בוכות הפסידו זיון עם כל הכפר יאלה מסכנות חהחה"
• "איך הן בוכות כאילו דחפו להן מקל מטאטא לתחת בלי ווזלין"
• "חיילים איפה האלות ? מה קורה אתכם ברגליים חזק שלא יגיעו יותר לשם הנבלות..."
• "תמותוווו אמןןן כלבות מסריחותתת גזעעע עמלקקקקקק"
• "ממש נשבר הלב מהבכי המזוייף של הזונות הקטנות דחוף לגרדום!!!"
• " i hope they get cancer in the vagina"
• " בוכות ? תגידו תודה שלא העיפו לכם כדור בין הגבות ישתי מזדיינות!!"

שתי הילדות שאמן נעצרה. אלימות ושטנה בתגובותצילום: אימאג' בנק ואי-אף-פי

אומות גזעניות, לאומניות ופאשיסטיות לא פורצות יש מאין. תמיד, בחוכמה שלאחר המעשה, יודעים ההיסטוריונים להצביע על קיני השנאה שבחסותם חברו יחידים מרושעים להפצת דברי בלע ושנאה, והפכו למאות, שהפכו לעשרות אלפים, עד שלבסוף פרצו וכבשו בארס ובאלימות את החברות בהן צמחו, תוך שאזרחים שוחרי שלום עמדו מהצד ושתקו בפחד.

הדוגמה המפורסמת ביותר היא מרתפי הבירה של מינכן, בהם חברו יחדיו ניצני המפלגה הנאצית, ומשכו אליהם קהל בנאומים אנטישמיים. אלו לא היו אינטלקטואלים או פוליטיקאים שהתכנסו לראשונה במרתפי הבירה האפלוליים, אלו היו אזרחים גרמנים פשוטים, שמצאו מקום שבו יכלו לטפח באופן הדדי את היצר הרע והמרושע שתרבויות בריאות יודעות להחניק. לא קשה לדמיין הכרזות דומות לאלו המופיעות לעיל, ובדיחות נוטפות ארס, שהושמעו מעל כוס בירה כלפי היהודים. למרבה הצער, רפובליקת ויימאר הגרמנית הדמוקרטית לא ידעה לעמוד איתן מול מוקדי הגזענות והשנאה ולחסלם בעודם באיבם, וסופה שנבלעה על ידם.

אחד מלקחי הנאציזם הגרמני בעולם שאחרי מלחמת העולם השנייה הוא חובתן של מדינות דמוקרטיות לא לנום ולא לישון במאבק תמידי להחנקת קיני צפעונים שכאלו – ועל מדינת ישראל, שהוקמה, בין השאר, מתוך ההריסות מעלות העשן של יהדות אירופה, על אחת כמה וכמה. השואה לא הנחילה לנו רק את הלקח של עמידה תמידית על המשמר כנגד אנטישמיות ושנאה מחוצה לנו, אלא גם עמידה תמידית על המשמר על מנת שתופעות פאשיסטיות, לאומניות וגזעניות לא ילבלבו בתוכנו. הכנסת ה-11 ידעה לעשות זאת יפה בתיקונה את חוק יסוד: הכנסת בשנת 1985 באופן שלא ייאפשר למפלגות גזעניות להתמודד בבחירות, וכך מנעה ממפלגת כ"ך הגזענית של מאיר כהנא להתמודד בבחירות שאחריה. בעניין זה, זכורים במיוחד דבריו של ח"כ הליכוד מיכאל איתן, שהשווה אחד לאחד את מצע מפלגת כ"ך הגזעני לחוקי נירנברג הנאצים.

הסכסוך עם הפלסטינים אינו דומה ואינו בר השוואה בשום אופן ליחסם של הגרמנים הנאצים לאזרחים היהודים שחיו בקרבם, בנאמנות מלאה למולדתם, ושלא תקפו מעולם אזרח גרמני בהתקפות טרור או בכל אופן אחר . עם זאת, תגובות שיטנה קיצוניות כמו אלו שהובאו לעיל, המופנות כלפי ילדות קטנות שבוכות בעוד אמן נעצרת (ועילת המעצר או נסיבות המקרה לא מעניינים את המגיבים כהוא זה) הן תולדה של שנאה גזענית נטו. יתר על כן, הן אף לא עניין חריג בפייסבוק הישראלי.

תחת אפן של חברה ומשטרה אדישות, צומחים מאות דפי גזענות, לאומנות ואלימות פרועים, שחלקם סוחפים עשרות אלפי תומכים. תגובות גזעניות ואלימות תוססות במערום הזבל האנושי הזה, וגוררות לתוכן עוד ועוד רשעים שמוצאים בדפים אלו הד לתשוקותיהם האפלות ביותר, תחת כסות אידיאולוגית מפחידה. אם מדינת ישראל אכן צמחה, בין השאר, מתור אפר השואה, ואם היא אכן מחוייבת ללקחי אותה שואה נוראה, עליה להתארגן ולמגר קיני שנאה רוחשים אלו בעודם באבם. חופש הביטוי אינו סובל הכל, ועל משטרת ישראל לפעול לחקירתם והעמדתם לדין של המסיתים הבוטים בהתאם לחוק נגד הסתה. למצוא אותם לא קשה – שמם ותמונתם מתנוססים בגאון לצד דבריהם.

יואב אברמוביץ' הוא מנהל הפקות בקרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות וסטודנט להיסטוריה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ