בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בטינה וולף נגד גוגל

34תגובות

בטינה וולף אינה זונה. כך לפחות היא טוענת. היא אשתו של כריסטיאן וולף, שמונה לנשיא גרמניה ביוני 2010 והתפטר בפברואר השנה, לאחר שקיבל הלוואה של 500 אלף יורו בתנאים מועדפים מאיש עסקים המקורב אליו.

אז מדוע אשתו זונה? קודם כל, היא אינה זונה (או כך לפחות היא טוענת), אבל כאשר מקלידים את שמה באנגלית (Bettina Wulff) במנוע החיפוש של גוגל, תכונת ההשלמה האוטומטית מוסיפה את המלים "זונה" או "נערת ליווי". על פי ההערכות, מקור השמועה המבישה נעוץ במאבק פוליטי שניהל בעלה כבר בשנת 2006. מתנגדיו הפיצו את השמועה על אשתו בניסיון לפגוע בו. הניסיון כשל, אבל השמועה, באיחור של שש שנים, עשתה קאמבק.

תכונת ההשלמה האוטומטית של גוגל - שפותחה על ידי מהנדסים במרכז הפיתוח של החברה בישראל - אינה עוסקת בשמועות; כמו מרכיבים נוספים במנוע החיפוש של החברה היא עוסקת בסטטיסטיקה. האלגוריתם שעומד בבסיס תכונת ההשלמה האוטומטית בודק אילו מלים הוצמדו על ידי גולשים לצירוף "בטינה וולף" בשכיחות הגבוהה ביותר. אילו צירוף המלים "בטינה וולף אבוקדו" היה פופולרי, המלה "אבוקדו" היתה מיתוספת באופן אוטומטי לשם של וולף כל אימת שמישהו היה מקליד את הצירוף "בטינה וולף". אבל הגולשים אינם מתעניינים בצירוף "בטינה וולף אבוקדו". הם מתעניינים בשמועה ולפיה וולף היתה - או עודנה - זונה. אלא שוולף אינה זונה. או כך לפחות היא טוענת.

הסיפור על וולף מכיל בתוכו שתי מגמות טכנו-חברתיות בולטות בעידן שבו אנחנו חיים. מצד אחד האמונה המוחלטת, הכמעט עיוורת, בכוחו ובחוכמתו של האלגוריתם. אין זה מפתיע שגוגל היא המבשרת הגדולה של הדת החדשה. רק מי שגלש באינטרנט לפני גוגל זוכר עד כמה כניסתו של מנוע חיפוש זה היתה מהפכנית. התחושה שגוגל יודע, תמיד יודע, מה אנחנו מחפשים, ומוביל אותנו אל התוצאה הנכונה במהירות מדהימה, העניקה לאלגוריתם מעמד מיתי.

מצד שני, תכונת ההשלמה האוטומטית מבוססת באופן עקרוני על הרעיון של חוכמת ההמונים. הרציונל פשוט: אם כל כך הרבה גולשים מחפשים אחר הצירוף "בטינה וולף זונה", קיימת הסתברות גבוהה לכך שהמידע הזה דרוש גם לך הגולש. כלומר, לא האלגוריתם קובע, אלא ההמון (החכם) הוא הקובע. האלגוריתם בסך הכל משקף את מה שההמון מחפש. בדרך כלל. במקרה הזה ההמון מחפש מידע על הטענה שוולף היא זונה.

מה אפשר לעשות נגד שילוב כוחות רב עוצמה שכזה? מצד אחד "זה לא אנחנו זה האלגוריתם", ומצד שני "זה לא האלגוריתם זה ההמון"? וולף הגישה תביעה נגד גוגל בבית משפט בהמבורג. היא מצפה מגוגל למלא את תפקיד השופט האנושי שמסוגל לכפות את עמדתו, את דעתו וידיעתו על האלגוריתם ועל ההמון, אשר בחיפושיו התמימים - יותר או פחות - גרם להכפשת שמה של אשה שכלל אינה זונה. או כך לפחות היא טוענת.

ד"ר דרור הוא ראש המסלול לתקשורת דיגיטלית בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל


 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו