בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יאללה אינתיפאדה

87תגובות

המושג אינתיפאדה נכרך לראשונה בניסיון התנערותו של העם הפלסטיני מהכיבוש הישראלי. הנשים הפלסטיניות נטלו חלק פעיל באינתיפאדה הראשונה – טבעי היה להן לתת את קולן ולשלב את ידיהן עם הכוחות הגבריים, ולצאת אתם למאבק על שחרור פלסטין. כל זאת, שעה שמעמדן וזכויותיהן החברתיות של רובן לא היו קיימים.

כיום המשמעות של המושג "אינתיפאדה" מקבלת בקרב אותן נשים פרשנות שונה. הפעם המרד שלהן מופנה לא רק כלפי כוחות הכיבוש אלא גם כלפי הפטריארכיה והממסד הדתי והמסורתי שבמשך שנים השליט חושך, טרור ואימה על חייהן של מיליוני נשים בעולם הערבי.

"אינתיפאדת האשה בעולם הערבי" הוא עמוד שנפתח לפני חצי שנה בפייסבוק, הקורא לחופש, ביטחון, עצמאות ושוויון זכויות לנשים ערביות בכל העולם. בתחילת החודש העלו מפעילות הדף קריאות לכל נשות העולם להזדהות עם האג'נדה הפמיניסטית של העמוד ולשלוח תמונות ומסרים כאות של סולידריות. התגובות האוהדות לא איחרו להגיע, ועשרות מסרים של נשים מרחבי העולם הערבי קראו להתנערות מדמותו של האב, האח, איש הדת והממסד הגברי המדכא.

גם נשות פלסטין לא נשארו אדישות למהפכה שמתחוללת על קירות הפייסבוק. בושרה עבד אלחמאן, ממגורשי הכפרים איקרית וברעם, כותבת: "אני בעד אינתיפאדת האשה בעולם הערבי, כי לאשה אין סמכות על חייה. היא עוברת מסמכותו של אביה, אל סמכותו של המאהב שלה ואז נכבשת על ידי בעלה. ולי נמאס מהכיבוש הגברי, החברתי, הדתי והכיבוש הישראלי. אני זועמת נגד כל סמכות וממסד".

בין המסרים האוהדים יש גם כאלו של גברים, המתקוממים נגד הדיכוי הגברי שמופעל גם נגדם. מוחמד מעומאן למשל שלח מסר עם קול נדיר ואמיץ, שתקף את הדיכוי הגברי שמופעל כלפיו בגלל "האשה שחיה בתוכו".

זוהי זעקה יוצאת דופן, שנשמעת לראשונה על קירות הרשת החברתית, מחוללת הד עצום ושוברת שתיקה של עשרות שנים. בזכותה מתעורר דיון בנושאים שהושתקו ומעולם לא עלו לדיון או עמדו במבחן הביקורת בחברה הערבית, בהם "חוק הבושה" הקיים במדינות כמו לבנון, ירדן ומרוקו - חוק שמוחל לאנס על מעשיו ופשעיו אם הוא מסכים להתחתן עם הקורבן.

מחאה רבתי קמה גם כאשר אחד מחברי הוועדה המייסדת של החוקה במצרים, מוחמד סעד אלאזהרי, קרא לפני כמה חודשים להוריד את גיל הנישואים לבנות במצרים, מגיל 18 ל-9 בטענה, כי הדבר יכול להפחית את מקרי האונס ויחסי המין הפרוצים, שנוגדים את השריעה האיסלאמית. רק השמיע אלאזהרי את הגיגיו המטופשים, ומיד געשה ורעשה הרשת - מה שהכריח את כלי התקשורת הערביים למיניהם לדון ולהתעמת עם הצהרות חשוכות אלה.

כשם שהמהפכה האזרחית במצרים ובישראל פרצה דרך קירות הפייסבוק, נדמה שהגיע זמנה של המהפכה הפמיניסטית לצאת לרחוב ולהבקיע את החומות שבנה הדיקטטור הגברי. כולי תקווה שמשב הרוח האביבי של המהפכה הפמיניסטית בעולם הערבי יגיע גם אלינו, נשות פלסטין וישראל, וייתן לנו השראה וכוח לדכא את הרוח הרעה והצחנה של המסורת המעופשת, שדחקה נשים למרחב הביתי תוך הדרתן מהמרחב הציבורי והפוליטי; לעצור את תרבות שפיכת דמן של נשים בשם כבוד המשפחה; לקרוא לחופש מיני ואישי ולהכיר בנטיות מיניות שונות של גברים ונשים. רק כך נוכל להפסיק את הכיבוש באמת.

יאללה אינתיפאדה.
 

עוד כתבות בנושא



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו