בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההישג הגדול של 2012

38תגובות

אם תועלה השאלה מהו ההישג הבולט ביותר של הממשלה בשנת 2012, התשובה חייבת להיות הירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. כל מי שחיי אדם חשובים לו, לא כהצהרה ריקה אלא כגרעין תפישתו הערכית, יהיה חייב להסכים לכך. אם כן, מדוע הישג זה לא מקבל ביטוי נאות בתקשורת? האם לבנו כה גס בחיסכון בחיי אדם?

במהלך שנת 2012, עד אמצע באוקטובר, ירד מספר ההרוגים בלא פחות מ-99 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זה אינו הישג שולי, זה לא סתם עוד שיפור - זהו שינוי מבני רב חשיבות ברמה שטרם הושגה עד היום בישראל. יש לקוות שבשיתוף פעולה של כל הגורמים הנוגעים בדבר, ההישג הזה יישמר ובתום השנה נוכל להציג את ישראל כמדינה שהגיעה להישג המרשים ביותר מבין המדינות המפותחות, בצמצום אובדן חיי אדם כתוצאה מהקטל בדרכים.

ההישג אינו מקרי. נהגי ישראל לא נעשו לפתע זהירים יותר, אחראים יותר ומתחשבים יותר. זוהי תוצאה של פעילות של מערכת מתואמת, שידעה להתמקד במטרות. תרמו לכך גורמים שונים כמו משרד החינוך, הרשויות המקומיות והמועצה הלאומית לבטיחות בדרכים. אך הכוח המוביל של הישג זה הוא ניצב ברונו שטיין במשטרת ישראל.

למרות הביקורת המושמעת תדיר, לישראל יש הישגים גדולים במאבק בתאונות הדרכים. לפני 20 שנה מספר ההרוגים בתאונות עמד על 500 מדי שנה. בשנים האחרונות נהרגים בתאונות פחות מ-400 בני אדם מדי שנה. בהתחשב בגידול במספר כלי הרכב, הצלחנו להפחית את תאונות הדרכים ב-50% עד שנת 2009, בהשוואה לעשור הקודם.

להשיג שיפור נוסף אחרי הישג כזה זו משימה לא פשוטה. ניצב שטיין לא בא מהאקדמיה והוא לא מומחה לתאונות דרכים. הוא בא לתפקיד עם מוטיבציה חזקה ותפישה אנליטית. הוא לא חיפש ייעוץ מחקרי, אלא גיבש מהלכים אופרטיביים, עם יכולת יישום גבוהה. חלק מהמהלכים שהוא יזם נוגעים לטיפול בעבריינים מועדים ובמקומות מועדים לפורענות: 2,500 כלי רכב שנהגיהם נתפסו נוהגים בהשפעת אלכוהול הורדו מהכביש, והמשטרה נכנסה אל ערי המגזר הערבי והתעמתה ישירות עם הנהגים העבריינים שם. זוהי אכיפה יעילה וממוקדת.

99 הרוגים פחות הם פחות 99 קורבנות שאיבדו את חייהם על שום גסותו וזלזולו בחוק של הנהג הישראלי, שנהנה מסלחנות ציבורית המחלחלת גם עמוק אל תוך מערכת בתי המשפט. כדי להפיק לקחים מהישג מרשים זה, אפשר לציין את שיקול דעתו של מפכ"ל המשטרה בבחירת האדם המתאים, ללא שיקולים פוליטיים פנימיים. לקח נוסף: לאכיפה טובה יש תוצאות. אי אפשר להיאבק ביעילות בתאונות הדרכים ובנורמות ההתנהגות הגורמות להן בלי אכיפה יעילה. אפילו השקעה בחינוך ובהסברה לא היתה יכולה להניב תוצאות כה דרמטיות, ודאי לא בזמן כה קצר.

אין אנו זקוקים למחקרים אקדמיים - אנו זקוקים לרמת גבוהה יותר של ציות לחוקים ולתקנות התעבורה. אנו זקוקים לאנשים שיכולים להחליט על דרכי פעולה ולטיפול ישיר במוקדים או בעבירות הגורמים לתאונות הדרכים. כל מי שעסק בנושא הבטיחות בדרכים מבין שאת עיקר המשאבים יש להשקיע בשיפור התשתיות ובשיפור האכיפה.

עו"ד לין שימש כיו"ר מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו