בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דרושים מחדשי הלכה

9תגובות

בפרקי אבות נאמר "ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש". הפירוש שאני מציע הוא, שבמצב שבו רוב האנשים מוכים בעיוורון, חובתו של תלמיד חכם אמיתי "להיות איש" ולומר את האמת, גם אם הרוב יסרב לשמוע ויתנפל עליו. זה חל על דברי הרב יובל שרלו, בדבר הצורך בהכרה של מדינת ישראל בזרמים לא-אורתודוקסיים, כמו למשל הזרם הרפורמי, וכולל גיור רפורמי.

כדי להבין זאת, יש לדעת כמה נתוני יסוד: מספר היהודים בארצות הברית הוא בין 5.5 ל-6.5 מיליון (לעומת כשישה מיליון יהודים בישראל). רק כמחציתם משולבים בבתי כנסת ובקהילות יהודיות. מבין אלה המקיימים חיים יהודיים פעילים, רק כ-20% הם אורתודוקסים או חרדים. 33% הם קונסרווטיבים והרוב, 38%, רפורמים. כמחצית הנישואים הם ללא-יהודים. יותר ממחצית הצאצאים במשפחות מעורבות לא רואים את עצמם כיהודים.

אין כמעט אורתודוקסים בקרב אותה מחצית מיהדות ארצות הברית שאינה משולבת בקהילות ובתי כנסת. לכן, לא יותר מ-10% מסך כל היהודים הם אורתודוקסים, גם אם האחוז גבוה יותר בין צעירים בגלל שיעורי ילודה גבוהים והתבוללות מעטה. כלומר, כ-90% מכלל יהודי ארצות הברית אינם משתייכים לזרמים המוכרים בארץ. לכן המונופול האורתודוקסי והחרדי על גופי הדת הרשמיים בישראל ועל תהליכי הגיור וכדומה, בהכרח מזיק למעמדה של המדינה בקרב העם היהודי, ליחסי ישראל עם התפוצות ולאחדות העם ועתידו בכלל. זה בנוסף לבעיות שהמונופול הזה יוצר בתוך ישראל.

תנאי הכרחי לקיום העם בגלות היה התאמה של הלכות נבחרות לנסיבות. בעבר היתה בעם מנהיגות רבנית שידעה להתמודד עם צורך זה, דוגמת אגרת השמד של הרמב"ם (שהתירה התאסלמות תוך מאמץ נסתר לשמור על היהדות, לעומת מוות על קידוש השם כפי שדרשו רבנים גדולים אחרים). גם החסידות ועמידתה נגד העוינות של ה"מתנגדים" השמרנים היא דוגמה לחדשנות שחיזקה את העם. אך כבר זמן רב שאין בממסד הדתי הישראלי "גדולי דור" שישכילו להתאים הלכה לנסיבות. במקום זאת, עוסקים בעלי המונופול הדתי ב"חיזוק החומות", תוך התעלמות מזרמי עומק היסטוריים החותרים תחתן ובסופו של דבר, יפילו את האבנים על כולנו.

מחקרים מלמדים שהתבצרות בעמדות העבר על דקדוקיהן, נוכח תמורה מרחיקת לכת בנסיבות, מובילה לשקיעה. כדי לשמור על המשכיות הליבה החיונית, יש צורך להתאים באופן יצירתי מאפיינים שאינם קריטיים לנסיבות חדשות. אכן מצויים רבנים מדור חדש, המבינים את הצורך בחידושי הלכה זהירים, אלא שהשולטים בממסד, כולל גדולים בתורה הנמנים עמם, משתיקים את הקולות היצירתיים.

ההיסטוריה תעשה את שלה: עוד דור או שניים מצב היהדות הדתית בארץ יהיה שונה מאוד ממצבה היום. כבר כעת ניכרים סימנים לחדשנות גם בקבוצות חרדיות, למשל בכל הנוגע להשכלת הנשים. אך תהליכי השינוי איטיים מדי. אם לא יזורזו, ייגרם נזק רב לחברה הישראלית, וייפגע חוסנה של יהדות התפוצות וגם יחסיה עם ישראל יתקלקלו.

לכן דרושים בדחיפות מחדשי הלכה מתוך הציבור הדתי, שייאבקו למען שינויים הכרחיים, שאינם פוגעים בעיקרי האמונה אך יש בכוחם לחזק את קיומו של העם היהודי. אסור שחלוצים אלה יירתעו מזעם שומרי החומות המיושנים. עליהם להיאבק על הדרוש למרות כל ההתנגדויות. הרב שרלו ראוי להערכה, ברכה וחיזוק בהיותו איש כאשר כמעט שאין אנשים. אך לבדו לא יוכל להצליח. דרושים רבים וטובים שילכו עמו ללא מורא. ועל ממשלת ישראל, שאיננה בבעלות האורתודוקסיה והחרדים למרות חשיבותם, לתת יד למחדשים ולפעול למתן הכרה בשלבים לזרמים נוספים ביהדות.

לאור מה שלמדתי בשנות כהונתי כנשיא מכונן של המכון למדיניות עם יהודי, אני רואה אפשריות לעתיד משגשג של העם היהודי, אך אני גם מלא דאגה. הבטחת עתיד משגשג לכנסת ישראל בעולם המשתנה במהירות מחייב, בין השאר, שילוב מלא בין ישראל לתפוצות, אך המגמה היא בכיוון הפוך. בכירי הממשל הישראלי מכירים עקרונית בצורך ב"פרדיגמה חדשה" ביחסים עם התפוצות, אך עושים מעט מאוד. העיקר אינו הקצאה תקציבית לפעילות בתפוצות, גם אם היא רצויה, אלא חיוני דבר קשה יותר והוא שינויי חשיבה ותפישה. הכרה של המדינה בלגיטימיות של זרמים לא אורתודוקסים, ומתן תוקף למעמדם ופעולותיהם בארץ, כולל בכיוונים המוצעים על ידי הרב שרלו, הם בין הצעדים ההכרחיים הדחופים. אסור ששיקולי פוליטיקה פנימית, שאינם הכרחיים לאמיתו של דבר, ימנעו צעדים החיוניים לעתיד העם היהודי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו