הכשל הלוגי של גדעון סער

מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מיכאל הנדלזלץ - צרובה
מיכאל הנדלזלץ

בימי חג החנוכה שעבר עלינו לטובה חודשה, אחרי שלושה עשורים, מסורת חידון התנ"ך הבינלאומי למבוגרים, זה שהונצח במערכון של אנשי "לול" שבו המתחרה החבשי (או הסודני, תלוי את מי שואלים), שהיה מתאגרף בארצו, מזנק לעמדת היכון כשנשמע הגונג, מה שגורר את השאלה, "הוא כבר קיבל את הנקודות שלו?"

אמנם איני הוגה בתנ"ך יומם ולילה, כמו שצווינו בספר יהושע (א', ח'), אבל אף על פי שאני חילוני קטן אמונה אני בהחלט קורא מושבע למדי של ספר הספרים. על כן נצמדתי למקלט הטלוויזיה כאשר חידון התנ"ך שודר בשידור חי בערוץ הראשון.

שר החינוך, גדעון סער, פתח את החידון בנאום על נסיבות חידוש המסורת דווקא בחג החנוכה. "באנו חושך לגרש", הוא פירט. הוא נימק כי בחנוכה "עם ישראל התקומם נגד ניסיונו של השליט לכפות עליו תרבות נוכרייה, זרה למורשת אבותיו; תרבות הנוגדת את ערכי היהדות המעוגנים בתורת משה". ואז הסביר כי לא היה זה רק הישג צבאי, אלא גם ניצחון "מול השפעתה של תרבות יוונית עשירה ובעלת כוח משיכה אדיר, שביקשה לבולל ולהטמיע גם את העם היהודי העיקש".

מכאן עבר השר לפירוט הישגיו במשרד החינוך, כשהדרך שאותה התכוון להוביל עם כניסתו לתפקיד לפני כארבע שנים היא "שיפור הישגים וחזרה לערכים". כדוגמה לשיפור הישגים הביא את תלמידי ישראל, שבמבחנים הבינלאומיים לשנת 2011 שהתפרסמו יום לפני החידון, זינקו במתמטיקה למקום השביעי השנה, מהמקום ה-24 ב-2007. בינתיים נודע שהתלמידים שנבחנו הוכנו למבחנים הספציפיים (מה שמוכיח שהם יודעים להצליח במבחן, לא בהכרח יודעים מתמטיקה), שלא נלקחו בחשבון הישגי תלמידים חרדים, וכי על פי עורכי המבחן הבינלאומי, בשל שינויים בתרגומו אי אפשר להשוות בין הישגי 2007 להישגי 2011.

מה שמעניין לא פחות, ועל כך עמד מאיר שלו במאמרו ב"ידיעות אחרונות" (14.12), הוא לימודי המתמטיקה השיטתיים הם המצאה יוונית (ע"ע גיאומטריה אאוקלידית, המעגלים של ארכימדס ועוד) - כלומר, בדיוק אותה השפעה של התרבות היוונית שנגדה לחמו החשמונאים. ולכך ניתן להוסיף שבימי הביניים היו הערבים נושאי הדגל בכל הנוגע לחשיבה מתימטית, והם אלה שפיתחו את האלגברה והטריגונומטריה.

בהמשך דבריו הכריז השר כי "ילדי ישראל הם המוכשרים ביותר", אם כי לא ציין על איזה מבחן בינלאומי הוא מבסס את מסקנתו. בעניין "חזרה לערכים" התריס: "ליגלגו כשהחזרנו את החידון הזה... שאלו בקנטרנות: נו, מתמטיקה כבר יודעים מספיק טוב? התברר שמה שטענו כל הזמן הוא מדויק: יש קשר חיובי בין ערכים להישגים. עובדה, כשהתנכרנו למורשתנו - הידרדרו הישגינו. מי שאין לו ערכים - גם לא יהיו לו הישגים".

חוששני שהלוגיקה - גם היא דיסציפלינה יוונית מובהקת - של השר סער לוקה בחסר. העובדה שא' אירע במקביל לב' - דבר הטעון הוכחה לכשעצמו - אינה מוכיחה שא' גרם לב'. ולכן אי אפשר להסיק שיש קשר הכרחי, מסתבר או כלשהו, בין חידוש חידון התנ"ך (או סיורי התלמידים בחברון, שגם אותם ציין השר) לשיפור הישגי תלמידי ישראל במתמטיקה, אם אכן היה כזה.

מכאן עבר סער לביסוס זכותנו ההיסטורית על הארץ בספר הספרים, וכמעט במאמר מוסגר, לא ממש בהקשר תנ"כי או חינוכי, אמר: "לפני מספר ימים שמענו את המרצח חאלד משעל מדבר, מתרברב על 'פלסטין מהים עד הנהר'. בסדר, גם אחמד ג'עברי דיבר".

לשומע לא נותר אלא לעשות את ההיקש הלוגי המתבקש מדברי שר בכיר בממשלת ישראל: אחמד ג'עברי דיבר, ועל כן חוסל בהתנקשות. חאלד משעל מדבר, ועל כן - השלם את החסר.

על זה נאמר, ביידיש, "האט הער געזאגט". אז הוא אמר. על זה הם (משעל, וגם השר סער) כבר יקבלו את כל הנקודות שלהם.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ