בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נתניהו, הפוך את הזבל לדשן

72תגובות

מה בין זבל לדשן? המילון העברי מגדיר אותם כך: זבל הוא לכלוך, אשפה, פסולת. דשן הוא חומר שימושי המכיל חומרי תזונה הנחוצים לצמחים. ובכן מה? האומנם שחור ולבן, דבר והיפוכו, או אותה הגברת בשינוי אדרת?

כבוד ראש הממשלה, ימים רבים לפני היות המכבים וגיבורי גטו ורשה, החל העולם להתפתח ונוצרה בו מערכת חיים יציבה ומאוזנת, המתקיימת זה מיליוני שנים וכוללת שני מרכיבים - החי והצומח. וראה זה פלא, לא זו בלבד ששני המרכיבים מסוגלים לפתח בתוכם מינים וזנים עם שרידות מרבית, קיומם היציב תלוי בשיתוף הפעולה ביניהם. הם חיים בשלום ויוצרים שלם אחד.

זהו מעין מעגל שבו כל מרכיב הוא בו בזמן תורם ונתרם - הצמח מייצר חלבונים שנאכלים על ידי יצור חי, שפולט זבל, המדשן את הצמח, המספק חלבון וחוזר חלילה. במעגל הזה כל שלב מזין שלב אחר ותלוי בו. משבר קיום כמו זה שהביא להיעלמות הדינוזאורים יכול להתרחש עקב פגיעה בחי - למשל טמפרטורה קיצונית הגורמת להרג החי ועקב כך לקטיעת המעגל; או על ידי פגיעה בצומח ¬ למשל עקב מיסוך אור השמש על ידי אבק מטאורים. בכל מקרה, ראוי להבין שהקיום של מעגלים כאלה או הפרת שלב בודד בהם יכולים לגזור גורלות לקיום או לחידלון.

ועתה לנמשל של מעגלי קיום או חידלון ברמת המדיניות הלאומית. לית מאן דפליג שבמצבנו הנוכחי - שאליו נכנסנו בהדרגה אך באופן נחרץ ורציף כתוצאה ממדיניות של הימנעות מתהליך שלום - ישראל מאותגרת ביטחונית, כלכלית וחברתית. הכנסת תהליך שלום למערכת מיוצבת אמורה לייצר את המעגל הבא: ניכנס לתהליך שלום, נחזור להשתלב בעולם, כלכלתנו תפרח (כי כישרון לא חסר), תקציב הביטחון יקטן, ייווצר עודף לשיפור המצב בתחומי החברה והחינוך, נוכל להקדיש משאבים לאינטגרציה כלכלית וחברתית עם מי שכיום מנוכרים אלינו כלכלית מבפנים (החרדים) וביטחונית מבחוץ (הפלסטינים), השלום ישתלם לכולם ולכן יתחזק, תקציבי הביטחון יקטנו, וחוזר חלילה.

אך במקום לבחור בדרך זו, להפוך את הזבל לדשן ולקשור במעגל בונה את החי והצומח, או את ישראל ופלסטין, הדרך של ממשלתך הנוכחית מנציחה את הזבל ומשאירה אותנו עם צחנתו, במקום שנהנה מדשנו. החתירה לשלום צריכה להתבצע בלא תלות בשיתוף פעולה של ההנהגה הפלסטינית, וליצור הזדמנות לעם הפלסטיני לשיפור חייו, גם אם זה יחייב להתגבר על מכשולים שתערים הנהגתו - זה טיבו של דשן.

בסירוב ללכת בדרך השלום ממשלתך קוטעת את המעגל פעמיים. פעם אחת בהנצחת מעגל האיבה, והנצחת תקציב ביטחון שאינו משאיר מקום לתיקון חברתי; ופעם נוספת בהתרסה (מכוונת?) כלפי העולם, המחלישה את הכלכלה עקב גזלת השוק העולמי ממוצרים ישראלים. למעשה במקום לייצר תהליך חיובי - הכולל שלום, הורדת העול הביטחוני, שיפור כלכלי וחברתי משני עברי המתרס, העמקת האמון בין העמים, העמקת וביצור השלום וחוזר חלילה - אתם מייצרים תהליך של הנצחת העימות והתרסה מול העולם, הנצחת חיים על החרב עם תקציב ביטחון שלא נוכל לשאתו, חרם כלכלי שיגדע את הצמיחה הכלכלית, העדר תיקון חברתי וקריסה כלכלית - שגודלה מי ישורנו.

אתה עשוי לומר: העם בחרני להנהיגו ארבע שנים כראש ממשלתו, אני עושה כמיטב יכולתי לשרת את עניינו, קיומו ורווחתו, והבעיה הניצבת בפנינו אינה פשוטה. אולם איני מתכוון לדון בבעיה מהיבטה החוקי אלא רק מההיבט הפרקטי, המוסרי והאתי.

תהליך בנייתה של המדינה היה ארוך ורב שנים, הרבה מעבר לקדנציה אחת, והבטחת קיומו של העם היא אתגר ארוך טווח מאוד. נשאלת השאלה האם מותר לראש ממשלה נבחר לאבד אותנו לדעת?

המדינה קמה על סמך מפעל חלוצי התיישבותי בחבל ארץ שבלעדיו לא היה מתאפשר קיום העם - ארץ ישראל בגבולות 1967. אין לממשלה זכות לעוות מפעל זה ולהפוך התיישבות על אדמה זרה - שאינה תנאי לקיומנו - לדרישה קיומית.

השטחים שנכבשו ב-1967 נכבשו כדי לשמש קלף מיקוח להשגת שלום. כך סברנו אני ורוב חברי לנשק במלחמה זו. אינך רשאי לבטל את החתירה לשלום, שלמענה נלחמנו. אנחנו עדיין כאן ועדיין מקווים. החבירה לשותפים קואליציוניים שאינם חלק מהעם הנושא בנטל הכלכלי והביטחוני - כדי ליצור רוב המתעלם מהעובדה שרוב העם הציוני מוכן לוויתורים טריטוריאליים תמורת שלום בין שתי מדינות - אינה אתית ואינה נכונה, גם אם היא חוקית.

התעשייה שקמה בישראל ב-30 השנים האחרונות, על הטכנולוגיות המסורתיות והמתקדמות שבה, מקנה לנו יכולת קיום וכושר הגנה. בין העוסקים בכלכלה יצרנית זו ישנו רוב המבין שקיום השווקים הגלובליים ומתן עדיפות בתקציב בדמנו הם. אין לממשלתך ולשריך הכלכליים הזכות להחריב את השווקים שלנו בחו"ל על ידי בידוד בינלאומי, ולעוות את סדר העדיפויות על ידי הנצחת תקציב ביטחון מנופח באין שלום, ועל ידי הוצאת כספים על חבל ארץ כבוש במקום על תיקון חברתי וכלכלי בביתנו. בסמכותך לנהל את כלכלת הצריכה הלאומית, אך אין לך זכות להחריב את הכלכלה היוצרת על ידי מדיניות נואלת ומתנשאת מול העולם.

מר נתניהו, ראש ממשלתי הנבחר, יש לך זכות ואפילו חובה להוביל את תהליך השלום עבור בני ובניך, בטקטיקה הטובה ביותר שתמצא לנכון להפעיל, אך אין לך זכות שלא לקדמו. יש לך זכות ואף חובה להנהיג את כלכלת המדינה, כדי לבצרה תוך כדי תיקון חברתי וכלכלי מרבי לפי שיקול דעתך, אך אין לך זכות להרוס את הסיכוי לתיקון כזה. אין לך זכות לסכן את יציבותה המדינית של ישראל על ידי הרחקה פעילה של סיכויי השלום והתרסה גסה מול עולם ומלואו, המבודדת את ישראל, בשם אינטרס צר של חלק מאזרחי המדינה - כמו מתנחלי יהודה ושומרון - גם אם בכך תרבה את מספר מצביעיך.

גם אם עומדת לך זכות חוקית להפעיל כל שיקול שעולה בדעתך, חובתך האתית והמוסרית מגבילה חופש זה לנוכח חובתך לא לסכן את סיכויי השרידות של עמנו. המשך הליכה בכיוון של הנצחת הסכסוך ובידודנו המדיני מסוכן לקיומנו שבעתיים מהגרעין האיראני, שממנו אתה חושש ומפניו אתה מזהיר בכל שער. אנא חדל לאבדנו לדעת. אינני יודע אם אתה מאמין ש"אלוהים ישמור" עלינו, אני הייתי רוצה לסמוך על ראש ממשלתי. אתה ראש ממשלתי היחיד. גם אם לא בחרתי ולא אבחר בך, אתה חייב להקדיש דאגה מרבית לקיומי, לביטחוני, לרווחתי ולשגשוגי. מאבי שמעתי את הפתגם הפולני: "אלוהים שומר על מי ששומר על עצמו".

אינני "סמולן הזוי" שחושב שכל דעותיו של מחנה השמאל-מרכז נכונות ועדיפות. למעשה, יש לי ביקורת קשה על הטעויות המופיעות, לדעתי, במצעי מפלגות העבודה, התנועה, יש עתיד, ומרצ, ועל דברים שחסרים בהם - והביקורת הזאת כואבת משום שאלה המפלגות שהייתי רוצה להזדהות עם דעותיהן. לצערי, הערותי לגבי דרכן לא ישפיעו על התנהלות המדינה בארבע השנים הבאות.

הייתי רוצה לקוות שלפחות חלק מהנקודות שהעליתי לעיל יגרמו לממשלה שתקים לשנות את התנהלותה ולו במעט, כדי לשפר את איכות החיים במדינה ואת סיכויי שרידותה.

הכותב הוא איש התעשייה עתירת הידע. בעבר היה טייס וראש מחלקת אמצעי לחימה של חיל האוויר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו