בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמה קל להתנפל על הרב אבינר

92תגובות

והנה שוב אנו מקבלים דיווח על קובץ הנחיות רבני. שוב בענייני צניעות. הפעם על הפרק: צניעותן של בנותנו בנות השלוש עד שש. כצפוי, הפרסום מעורר את זעמן של נשות ישראל. וחלקן הסלבריטאי אף טורח להביע את מחאתו בבירור ויוצא בקמפיין נגדי הכולל תמונות מאלבומיהן הפרטיים המתעדות אותן בשנות רכותן כשהן לבושות למחצה, עוטות בגדי ים, או סתם במראה שובבי החושף את רגליהן השמנמנות. הן פונות אל הרב אבינר ושואלות בהתגרות האם הן נחשבות פרוצות בעיניו , כשהוא מביט בתמונות אלה. הלכות הצניעות של הרב אבינר, המפרטות בדיוק ובפרוטרוט את אורך השרוול וצבע הנעליים הרצויים, נעות איפשהו על הסקאלה שבין מגוחכות להזויות, אבל התגובה אליהן משקפת התלהמות יותר מאשר ניסיון להבינן.

ראשית אבהיר: בתי בת השלוש, המתחנכת בבית בעל צביון דתי מובהק, נשלחת אחר כבוד לגן הילדים כשהיא לבושה בימות הקיץ החמים בגופיות ואף במכנסיי טייטס. בבקרים לחוצים במיוחד, נוסף על המראה הפרובוקטיבי הזה גם שיערה פזור וסתור עד שהוא נאסף רק כמה שעות מאוחר יותר בחסות טוב לבו של הצוות המסור. שנה הבאה, לכשתצטרף למערכת החינוך הדתית, תוחלפנה הגופיות בחולצות בעלות שרוול קצר ובזה יסתכם המהפך בגרדרובה של הילדה. מראה גופה הילדותי, כך אני מאמינה, אינו מהווה גורם גירוי לשום עין גברית בריאה. תנו לי לנחש שגם לא לעינו של הרב אבינר, כפי שניסו לטעון בקריצה, יוזמות הקמפיין.

אפשר וראוי להתווכח האם ההחמרות בהלכות הצניעות האמורות, רצויות ומשקפות נאמנה את גדר הצניעות הנכון. אבל להיטפל להנחיה להחילן בגיל הרך כאילו זו מרמזת על תפישתן של הילדות כאובייקטים מיניים, זה פשוט לא להבין את כוונת המשורר. הרעיון העומד מאחורי הנחיה זו, אשר נאמר במפורש בצמוד אליה הוא, כי ההמלצות המפורטות הן בבחינת הקניית ערכים וחינוך לאורם. הגיל הנבחר הוא הגיל שזוהה כבר-חינוך.

כשמדברים על גיל בר-חינוך, מדברים על הגיל שבו מתחילים לחנך את העוללים לדברים שידרשו מהם בעיקר כשיתבגרו. כל אדם רשאי לחנך את ילדיו על פי הערכים ואמות המוסר שבהם הוא מאמין, ולמעט טווח הגילים שבין 0 ל-6 חודשים, מקובל לחשוב שאין גיל מוקדם לחינוך. כשאני נותנת בתינוק שלי בן השנה מבט נוקב לאחר שדחף אותי, אני לא עושה זאת משום שאני חושדת בו בכוונות זדון, גם לא כי הדחיפה הכאיבה לי. אני עושה זאת על מנת לחנך אותו לא לעשות כך שוב. אם תלמידיו של הרב אבינר סבורים כי אכן כבודה של בת מלך פנימה בא לידי ביטוי בלבוש צנוע, ההנחיות להתחיל בכך בגיל שש נובעות מאותו עיקרון בדיוק. לא משום שהם סבורים שבגיל שש גילוי טפח נוסף מהווה מכשול לגברים שבהם תפגוש.  מעצבן ומתסיס ככל שיהיה לקרוא על ההחמרות הנדרשות מאותן בנות, זה האופן שבו יש להתייחס אליהן.

למרות שיוכי למגזר, אינני מחילה את כללי הצניעות המומלצים על ידי הרב אבינר על בתי וגם לא על עצמי. אבל כשאני מביטה סביבי בילדות שגילן לא עולה על עשר שנים, ותוהה מי בדיוק רכש בעבורן את חולצות הסטרפלס ומכנסוני הג'ינס הקרועים, אני כבר לא לגמרי בטוחה מי איבד את דעתו יותר.

אפשר להזדעק אל מול דרישותיו של הרב ולמחות כי לא מדובר בחתירה לצניעות סבירה, אפשר גם לשוות למחאה אופי חריף ומתריס. אבל אפשר וגם רצוי להזדעזע באותו אופן מאופנת הלבוש האלטרנטיבית, שכאמור, מייחסת לגופן של ילדות בנות שלוש לא פחות מיניות מאשר הדרישה המוגזמת לכסותו. מדוע קולן של אותן סלבריטאיות אינו מזדעק אל מול מעצבי האופנה כאשר הם מבקשים להלביש את בנותינו בלבוש שכל כולו זועק "אני סקסית"? מדוע לא נשמעת מחאה דומה כאשר ילדות בנות עשר מפזזות בתנועות מיניות בעליל מעל במות ברחבי הארץ ומשגרות למצלמה מבטים שאינם משאירים מקום לדמיון? מדוע צעקה מול צניעות מוגזמת נחשבת לנאורה ומתקדמת, ולבקר הפקרות דומה נחשב דוסי וחשוך?
 

עידית שפרן-גיטלמן היא דוקטורנטית לפילוסופיה ומשפט באוניברסיטת בר-אילן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו