בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הזועביז: קל יותר להתנצל לפני אחמד

127תגובות

חיוך מריר עלה על שפתי כשקראתי שיאיר לפיד התקשר לאחמד טיבי להתנצל על אמירת ה"זועביז" שלו. בשביל אשה ערבייה, זה חלק מריטואל מוכר. הרגזת את "נכבדי הקהילה"? יתלוננו לפני אבא שלך. התחתנת? נציב הקבילות הפרטי שלך הוא בן זוגך. לפיד, חשבתי לעצמי, ניסה לכבד את מנהגי הקהילה, ולהסביר לגבר האחראי שלא התכוון לפגוע בכבודה של האשה החוסה בצלו.

אבל זו בכלל היתה טעות. "לא התנצלתי", חזר לפיד והסביר. בסך הכל, הכוונה היתה להסביר לטיבי שלא אליו כוון העלבון. טיבי מקובל על לפיד כפלסטיני גאה ושווה זכויות; זו רק הזועבי הזאת שמרגיזה אותו.

בעצם, לפיד רק הזכיר לנו כמה הוא טוב בניסוח עמדת המיינסטרים היהודי הישראלי. הרבה יהודים ישראלים מחבבים את טיבי ומתעבים את זועבי. למרות הדמיון הרב בעמדותיהם, טיבי הוא דוד חביב, והיא ממש לא. טיבי אמנם תומך בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, אך בו בזמן דוגל בביטול אופיה היהודי של מדינת ישראל, ומכאן שהוא תומך ב"מדינת כל אזרחיה" לצד הסיסמה שטבע, "מדינת כל לאומיה". בכך הוא דומה לזועבי, שתומכת במדינת כל אזרחיה. יותר מזה: בטרם היה לח"כ, טיבי שימש ב-1993, לאחר החתימה על הסכמי אוסלו, כיועצו של יאסר ערפאת לענייני ישראל, וכדובר המשלחת הפלסטינית בפסגת וואי פלנטיישן . ברור אפוא שגם טיבי, בדומה לזועבי, מאתגר את החברה הישראלית בנושאים הקונצנזואליים. כעת נשאלת השאלה, מדוע לפיד מרגיש בנוח יותר לפנות אל טיבי ולהדיר את זועבי?

תומר אפלבאום

זועבי היא אשה ערבייה, דעתנית ואמיצה, שלא הולכת בתלם החברתי שנחרש בעבור נשים בחברה הערבית. כמו שאמר ח"כ שכבר אינו ח"כ, היא גם רווקה. לא מדברת אלינו ברכות, לא מקפיאה קופסאות של תבשילים, לא מתאמצת לרצות את המיינסטרים. היא מתעקשת לדבר בעברית על הנושאים שהחברה הישראלית מבקשת להשכיח מהציבור את קיומם: הכיבוש, המצור על עזה, אופיה היהודי של המדינה, ומעמדם הלאומי של אזרחיה הפלסטינים. היא גם מתעקשת לדבר עם הציבור הערבי על זכויות נשים.

בפוליטיקה השטחית שמבוססת על דימויים,אין זה משנה שטיבי וזועבי חולקים את אותן עמדות, וכך גם רבים מאזרחי ישראל הערבים. מה שחשוב הוא הסגנון, וההתרסה של זועבי מרגיזה יותר כי היא אשה. כן, "תקרת הזכוכית הכפולה" היא לא רק ביטוי לנחיתות נשים ערביות מבחינה כלכלית או תעסוקתית, אלא גם ביטוי לכללים המחמירים והלא כתובים החלים על נשים ערביות כשהן כבר מבקשות להיות פעילות פוליטיות ולהתבטא בעניינים פוליטיים.

לפיד קיבל החלטה פוליטית וציבורית חשובה, כשדאג לשיעור גבוה של נשים ראויות ומרשימות ברשימתו לכנסת, וכשהכיר בכך שלהחלטה הזאת יש ערך אלקטורלי. אבל בהתבטאות ה"זועביז", וגם בהתנצלות-שלא-היתה שבעקבותיה, הוא נתן ביטוי לזרמים עכורים של גזענות ומיזוגניה, שקיימים הן בציבור היהודי והן בציבור הערבי. המרכז, שהצביע בהמוניו ללפיד, לא רואה את עצמו כמיזוגני וגם לא כגזעני. אבל ה"זועביז" היתה תזכורת קטנה לכך שהשוביניסט הלטנטי חי וקיים. מי ייתן והנוכחות המוגברת של נשים בכנסת החדשה תסייע לכולנו להשתחרר ממנו.

הכותבת היא עו"ד באגודה לזכויות האזרח בישראל
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו