בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כי הם לא יהודים

35תגובות

ב-9 לפברואר 1955, הגיעו כוחות משטרה מלווים בבולדוזרים ואוטובוסים לסופיה-טאון, פרבר ליד יוהנסבורג, בדרום אפריקה, שהיה באותו זמן אחד האזורים היחידים בדרום אפריקה שבו לשחורים הותר לרכוש אדמה. סופיה-טאון היה ידוע בחיי התרבות העשירים שהיו בו - המוזיקאי האגדי יו מסקלה והסגנון המוזיקלי מבקנגה החלו ב"שיבינז" המפורסמים שלו, הברים הלא-חוקיים שבהם התאספו פעילים פוליטיים שחורים כדי להקשיב למוזיקה, לשתות בירה תוצרת בית ולארגן פעילות מחאה. ככל שהתעשייה ביוהנסבורג התפתחה, סופיה-טאון נהפך לפרבר שבו חי רוב כוח העבודה השחור. באותה שנה החליט משטר האפרטהייד לפנות את סופיה-טאון, ותושביו הועלו על משאיות ונלקחו לאזור שהיה מרוחק כ-19 ק"מ מסופיה-טאון, שנקרא מדולנדס, שהיה חלק מעיר שתוכננה על ידי משטר האפרטהייד עבור השחורים. סופיה-טאון נהרס לחלוטין על ידי דחפורים, ובמקומו נבנה פרבר עבור הלבנים שנקרא טריומף (ניצחון). על מדולנדס, שהפך לשכונת עוני ענקית, נכתב השיר העממי הידוע בשם "מדולנדס".

למה אני מספרת את זה?

אני מספרת את זה, משום שמיד לאחר הבחירות בישראל, אושרה בישיבת הממשלה "מתווה בגין", שמהווה תיקון והמשך ישיר ל"תוכנית פראוור" ליישוב הבדואים בנגב. מתווה בגין כולל תיקונים מסוימים לתוכנית פראוור, אך עיקרי התוכנית נותרו כשהיו ובראשם, עקירה של חלק מהכפרים, עיור כפוי באמצעות הריסת בתים ומעצרים, ומתן פיצוי חלקי מאוד על זכויות בקרקע, שמהווה בסך הכול חמישה אחוזים משטח הנגב.

תכנית פראוור קובעת כי מסגרת התכנון בנגב צריכה להיות תכנית מתאר מטרופולין באר שבע, שבוקרה על ידי הוועדה לביעור אפליה גזעית של האו"ם, משום שהיא מתעלמת מקיומם של רבים מהכפרים ומתכננת את האזור כאילו תושביהם אינם קיימים. התוכנית מתעלמת מהתחייבותה של המדינה בבג"ץ אבו חמאד (עתירה משנת 2000 נגד המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נגד תכנית המתאר המחוזית למטרופולין באר שבע), כי בתוכנית יעוגן מענה לזכותם של ערביי הנגב לבחור באורח חיים כפרי ולהתקיים מתעסוקות חקלאיות, שהם חלק מאורח החיים הבדואי המסורתי. הלכה למעשה, מתווה בגין יוצר תשתית חוקית, מנהלית, ותכנונית להרס כפרים רבים וגדולים, שחלקם עומדים על מקומם עוד מלפני קום המדינה, ולעיור כפוי.

את הבדואים מתכננת הממשלה להעביר ליישובי הקבע הקיימים – רהט, לקיה, שגב שלום, ו-11 הכפרים הבדואים שנקראים אבו-בסמה – שהם היישובים העניים ביותר בישראל, יישובים חסרי תשתיות עם מצוקת דיור קשה. יש לזכור שכאשר הממשלה חפצה בכך, היא מאשרת חדשות לבקרים הקמת יישובים קהילתיים חדשים, שרבים מהם קטנים באופן משמעותי מרוב הכפרים הבדואים המיועדים להריסה, ואף אישרה שורה ארוכה של "חוות בודדים", המשתרעות על שטחי ענק, שרבות מהן הוקמו בלי אישור ואושרו בדיעבד.

במקום לחבר את הכפרים הלא מוכרים הקיימים לתשתיות – כבישים, ביוב, חינוך, בריאות, תרבות – הממשלה בוחרת, כמו במדולנדס, לשלוח בולדוזרים מלווים בכוחות משטרה, ולעקור 30 אלף בני אדם מבתיהם.

הבדואים הם אזרחי המדינה. הם לא מבקשים יותר ולא פחות, ממה שמקבלים שכניהם ברביבים, נבטים, או אשבול. הם מבקשים שעקרון השוויון יוחל על כל היישובים באזור הנגב, ושהאוכלוסייה הבדואית תוכר כאוכלוסייה אזרחית ולא כאיום קיומי וסכנה דמוגרפית. הם רוצים שהכפרים שלהם יהפכו לנקודות מוכרות על המפה, ושיוכלו לחיות בהם בכבוד.

מדוע המדינה מעדיפה לפנות בכוח עשרות אלפי תושבים מבתיהם במקום להכיר בכפרים בהם הם חיים מזה דורות ולהעניק להם את אותן זכויות שמוענקות לשכניהם? התשובה פשוטה: כי הם לא יהודים. ממדולנדס ועד הנגב מחבר חוט אחד של אי צדק. וזאת כל תורת הגזע כולה על רגל אחת.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו