בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טרנטינו בעצם גזען

120תגובות

הערב שוב יצעדו על השטיח האדום כוכבי הוליווד במיטב בגדי המעצבים, ויחכו בהתרגשות להקראת שמם מעל הבמה. ביניהם, ולא בפעם הראשונה, יצעד הבמאי הפרובוקטיבי ועטור הפרסים, קוונטין טרנטינו, שסרטו "ג'אנגו ללא מעצורים" מועמד לחמש קטגוריות, כולל הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, ושחקן המשנה הטוב ביותר.

סביב "ג'אנגו" התעוררה סערה בארצות הברית, בעקבות הודעתו של הבמאי האפריקאי-אמריקאי הנחשב, ספייק לי, כי יחרים את הסרט משום שלדבריו, הוא "מבזה את כבודם של אבותינו". בעקבות הודעתו זו, החלו אישי ציבור, גם שחורים וגם לבנים, להתכתש על הנושא שמעולם לא הפסיק לשסע את ארצות הברית – יחסי שחורים-לבנים.

אין זו הפעם הראשונה שטרנטינו מטפל בסרטיו באירוע נורא מההיסטוריה האנושית ומשכתב אותו ביצירתיות. הפעם הקודמת שעשה זאת הייתה בסרט "ממזרים חסרי כבוד", שבו חזר אל השואה, והעניק לה טיפול יוצא דופן: הוא המציא כנופיה של יהודים אמריקאים הדוהרים ביערות אירופה ומקרקפים גרמנים. אי אפשר היה שלא לחוש עונג נקמני בסצנה האחרונה בסרט, שבה היטלר, גבלס, ושאר חברי הממשלה הנאצית נשרפים למוות בבית קולנוע פריזאי על ידי יהודיה.

ב"ג'אנגו", חוזר טרנטינו לאימי העבדות, וממציא סיפור נקמה שבו מככבים גרמני פטפטן וטוב לב, עבד מאופק ואשתו הסובלת בדממה, בעל עבדים מתועב' "דוד תום" מרושע ושורה ארוכה של כפריים דרומיים עילגים ומכוערים. למרות שגם ב"ג'אנגו" יש רגעי נקמה מענגים – כבר בסצינה הראשונה בעל עבדים נורה מטווח קצר, ולקראת סופו של הסרט, בעל האחוזה חסר הלב נרצח ביריות – בניגוד ל"ממזרים חסרי כבוד", שבו היהודים מתאחדים לשם נקמה, ב"ג'אנגו" העבדים הופכים לכלי משחק בידיו של ג'אנגו במסעו האינדיבידואלי לנקמה. אין ב"ג'אנגו" סולידריות, מטרה משותפת או ישועה קולקטיבית. אי אפשר גם שלא להבחין בכך שב"ממזרים", היהודים דוהרים ביחד ומנהלים את הפעילות שלהם בעצמם, בעוד ג'אנגו השחור לא יכול לצאת למסע הנקמה שלו ללא האדם הלבן שלצידו. מדוע טרנטינו לא המציא כנופיה של עבדים נמלטים דוהרת בדרום, רוצחת בעלי עבדים, ולבסוף שורפת את בית הקונפדרציה? תמהני.

אולם, ההבדל הבוטה ביותר בין שני הסרטים הוא שב"ממזרים" הסבל הפיזי של היהודים כמעט ואינו קיים, חוץ מסצינה אחת בתחילת הסרט, כאשר משפחה יהודית המסתתרת מתחת לרצפה עשויה קורות עץ נורית בידי קצין נאצי. אנו יודעים שהם מתו מוות נורא ביריות, אבל את גופם נקרע לגזרים ואת דמם ניתז לכל עבר איננו רואים. בשארית הסרט, אנו חווים את הפחד והחרדה רק משיחה ומדיבורים – לדוגמה כאשר קצין האס.אס מתגאה ביהודים שצד – אך מלבד זאת, ההתאכזרות הפיזית מופנית כלפיי הנאצים בלבד.

ב"ג'אנגו", לעומת זאת, נדמה שטרנטינו ממש מתענג על ההתעללות בגוף השחור. המאפיין הבולט ביותר של הסרט הוא המצעד האינסופי של אנשים שחורים, שגופם הופך לקורבן של ברוטאליות. וכאילו זוועות העבדות אינן מספיקות, טרנטינו ממציא את קרב ה"מנדינגו" שבו שני גברים שחורים משוסים אחד בשני כאילו היו כלבים, עד למותו של אחד מהם, כבידור עבור בעלי העבדים. אנחנו נגעלים, אנחנו נחרדים, באופן כלשהו אנחנו אפילו מרוגשים קצת – אבל אנחנו לעולם לא לומדים להכיר את הגברים הללו בדרך שונה ממה שראה אותם "קנדי", בעל העבדים חסר המוסר – כבשר המיועד לספורט-דמים. ה"מנדינגו" מאשרר את הסטריאוטיפים העתיקים ביותר שהודבקו לשחורים, כפרימיטיביים וחייתיים.

גם הסצנה שבה ג'אנגו נתלה עם ראשו למטה ואיבר מינו מתדלדל בין רגליו, כמו גם הסצנה שבה הנשים השחורות מתוארות כאילו הן נהנות לתת שירותי מין בכפייה, מחזקות את סטריאוטיפ הגוף השחור כפנטזיה ארוטית.

כמובן, העבדות הייתה מפגן ברוטאלי של אכזריות; אולם כך גם הייתה השואה. לפי ההיגיון של ג'אנגו, הייתה צריכה להיות בממזרים חברי כבוד סצנה בסרט שבה נשים וגברים יהודים, ערומים, מוטלים בערימה אנושית בתאי הגזים באושוויץ, ובתווך יהודי ההורג בידיים חשופות קאפו, תוך שהדם ניתז לכל עבר. מדוע הדמיון של טרנטינו לא ברא סצנה כזאת ב"ממזרים חסרי כבוד"?

ההבדל בין "ג'אנגו" ל"ממזרים חסרי כבוד" חושף את הנימים הדקים של היחסים האתניים בארצות הברית ואת הגזענות כלפיי שחורים שעדיין חיה ובועטת. אמנם הבית הלבן מאוכלס במשפחה שחורה, אולם ייתכן שלמרות זאת, לא הרבה השתנה.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו