בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא להפריט - להלאים

40תגובות

טוב, אז כנראה שאנחנו הולכים לקבל "שמיים פתוחים". ההתלהבות המלווה את ההסכם מזכירה לי את ההתרגשות סביב משה כחלון, הטלפונים הניידים וקריאות ה"סלולר חופשי לכולם!". חופשי? נו, טוב. השאלה היא מה זאת אומרת "חופשי" בארצנו? תחרות חופשית ופרועה? או אולי הפרטה של כל תחום ושירות בחיינו?

הטענה הבסיסית של חסידי "השמיים הפתוחים" היא ששוק חופשי יוזיל את המחירים ויביא לשירות טוב יותר על ידי תחרות בין המפעילים השונים - בתעופה כמו בסלולר. האמנם? אני רוצה להזכיר שני אירועים קצת היסטוריים. הראשון הוא מה שהתרחש בשוק הטלוויזיה הישראלי: פעם, לא ממש מזמן, היו לנו חמש חברות כבלים: עידן (ICS), מתב, גוונים, ערוצי זהב ותבל. כעבור מספר שנים הצטמצם מספר החברות לשלוש - מתב, ערוצי זהב ותבל. והיום? יש דואופול בו צועדת בראש בבטחה הוט, כשמאחוריה משתרכת יס. תחרות אמיתית? אין. מה אנחנו מקבלים? עשרות ערוצים שאין לנו שום צורך בהם ושעבורם אנחנו משלמים הון תועפות.

הדוגמה השנייה לקוחה מימיה של מרגרט ת'אצר כראש ממשלת בריטניה. עד לאותה תקופה, גאוותה של בריטניה הייתה על מערך הרכבות של הממלכה, שחצה את בריטניה והאימפריה הבריטית כולה. בעת שלטונה החליטה "אשת הברזל" להפריט את מערך הרכבות הממלכתי, הרכבת בותרה ונמכרה במכרזים לחברות פרטיות. אלה חלבו במשך שנים את ההכנסות אבל השקיעו בתשתיות באופן מינימלי. התוצאה: אין ספור תקלות ותאונות שגבו נפגעים בנפש. היום עומדת בריטניה בפני שוקת שבורה: לדעת כל המומחים, הממשלה תאלץ בסופו של יום להלאים את חברות הרכבות פושטות הרגל ותשלם מכיסה בעבור התשתיות הפגומות. ומה על ההפרטה? חלפה לה עם הרוח ועם המיליארדים של כספי משלמי המיסים.

בנוסף, אי אפשר להשוות בין שוק התעופה לשוק הסלולר משום שבתחום התקשורת התחרות היא פנימית והרגולטור הוא מדינת ישראל. מדיניות "השמיים הפתוחים", לעומת זאת, תתבצע מול השוק האירופי המשותף, וכאן נעמוד בפני בעיה. השוק הבינלאומי הוא בעל כוח עצום וביכולתו לכפות על ישראל דברים רבים, כמו למשל העובדה שכל מדינות השוק נחשבות כמרחב אווירי אחד, מה שפוגע ביכולת התחרות של אל על אל מול החברות האירופיות.

גם אני רוצה לטוס במחירים נוחים יותר. גם לי מתאים לשלם עבור הסלולר שלי הרבה פחות ממה שאני משלם היום. אז מה אני מציע? לשקול מחדש את נושא הגברת התחרות החופשית, חסרת הרסן, ועוד לפני כן לא להפריט כל מה שזז. מי יודע, אולי ניתן ללמוד מדפוס התמוטטות הכלכלות בעולם, שההפרטה לא עובדת כל כך טוב, ולא באמת מייצרת תחרות לטובת הצרכן.

ואולי, וכאן יש לי הצעה רדיקלית, כדאי בכלל לחזור ולהלאים את אל על, ובמקום להפריט את השמיים, לתת לה תמיכה ממשלתית במאבקה המסחרי נגד כל העולם. מי יודע, אולי דווקא כך אני, אתה ואת נשלם פחות בעבור כרטיס הטיסה הבא שלנו.

ד"ר הני זובידה הוא מרצה בחוג למדע המדינה, במכללה האקדמית עמק יזרעאל
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו