בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כואב לשלם 5,000 ד' על כרטיס באל על?

73תגובות

בספטמבר 1948, בעיצומה של אחת מההפוגות במלחמת השחרור, נערכה טיסת הבכורה של חברת אל-על שהביאה איתה מז'נבה את חיים וייצמן, הנשיא הראשון של מדינת ישראל. בשנים הבאות תלווה חברת התעופה הלאומית כמה מציוני הדרך המשמעותיים ביותר בתולדות המדינה: מבצעי "מרבד הקסמים" ו"עזרא ונחמיה" שהביאו ארצה את יהודי תימן, אירן והודו; "מבצע שלמה" שהביא לכאן את עולי אתיופיה; ובאביב 1980 תנחת בקהיר טיסה מספר 443 כשעל כנפיה דגל כחול-לבן ועל חרטומה, בכתב חרטומים מצרי, מתנוסס השם "אל-על' - עוד אחד מפירות השלום עם מצרים. זו אותה חברה שהביאה את יצחק רבין לביקור רשמי בעמאן, שהפכה שם נרדף ל"כמה טוב שבאת הביתה", שבחלל מטוסיה הדהדו תמיד מחיאות כפיים ברגע שהגלגלים נגעו באדמת ישראל.

עד שבשלהי פברואר 2003 נכנס למשרד האוצר בנימין נתניהו. הפרטות חסרות תקדים בתחומי הביטחון, החינוך, הבריאות, המשפט, האכיפה, התשתיות והדיור, הפרטת בזק, מכירת מניות בנק לאומי - כל אלו הן רק קצהו של בולמוס ההפרטות שהוביל נתניהו. אחד היהלומים בכתרו של מלך ההפרטות היה הפרטת אל על. מתנגדים רבים קמו למהלך, כשבפיהם נימוק ביטחוני: הפרטת אל על עלולה לגרום לשיתוק ישראל בעתות חירום. אולם גם בטחון המדינה ניגף בפני תאוות ההפרטות של נתניהו ובסופו של דבר אל על הופרטה. זו הייתה הפרטה מבישה: חברת התעופה הלאומית הגיעה לנקודת שפל עקב האינתיפאדה השנייה, ונמכרה מוכה וחלשה במחיר מגוחך. המרוויחים הגדולים היו האחים בורוביץ'; המפסידים - המדינה והציבור הישראלי. נתניהו לא המציא את ההפרטה, אבל בעשרים השנים האחרונות הוא האידאולוג והמוציא לפועל הנאמן והיעיל ביותר שלה.

עשור קדימה, יולי 2014. מדינת ישראל יוצאת למבצע צבאי הכרחי ומוצדק. שבועיים לאחר תחילתו רקטה מרצועת עזה פוגעת בחצר בית ביהוד. תוך שעות מודיעות חברות התעופה הזרות בזו אחר זו כי הן מפסיקות לטוס לישראל. אלפי ישראלים אינם יכולים לשוב הביתה, אחרים אינם יכולים לממש את הכרטיסים שבידם. ומה עושה אל על? מנצלת את החרדה והמצוקה לטובת רווח כלכלי, ומכפילה ומשלשת את מחירי הטיסות.

אין להלין על אל על. בחברה פרטית השיקולים המנחים הם כלכליים גרידא: לא שעת חירום, לא שיקולים לאומיים או ביטחוניים. רק הכסף מדבר.

אז נכון, לא פופולרי בימים אלו לבקר את ראש הממשלה, אבל גם אם נקבל את העמדה שלפיה התנהלותו הנוכחית היא ללא דופי, שבועיים של מדיניות אחראית אין בכוחם לבטל שלוש קדנציות של חוסר אחריות מוחלט.

נתניהו פגע בביטחון ישראל ובחוסנה החברתי יותר מכל ראש ממשלה אחר לפניו. כתוצאה מסרבנותו המדינית דוהרת ישראל לעבר מדינה דו-לאומית ואל סופו של החזון הציוני; נתניהו וליברמן, שניהם יחד וכל אחד לחוד, הסבו פגיעה אנושה ליחסי ישראל עם בנות בריתה האסטרטגיות מעבר לים; תחת הנהגת נתניהו הפכה ישראל למדינה בעלת שיעור העוני הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD, והיא מדגדגת את המקום הראשון בכל מדדי האי-השוויון. אסור לשכוח כי הסולידריות והלכידות החברתית הן הדלק בגלגלי הצבא והסיבה שבגללה אנשים עוזבים את משפחתם, את עבודתם ואת שגרת חייהם ומתייצבים ברצון לשירות מילואים.

כואב לישראלים לשלם 5,000 דולר עבור טיסה לארצות הברית? אל על היא רק סימפטום: דוגמה מקוממת אחת לתוצאות של תפיסת העולם ההרסנית שמוביל ראש הממשלה כבר שנים. המחיר שאנחנו משלמים על מדיניות נתניהו גבוה בהרבה, והוא ניכר בכל תחומי החיים.

הכותבת היא דוקטורנטית למשפטים ופעילה חברתית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו