בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להילחם על שירות הנשים בשריון

38תגובות

הכוונה לשלב נשים בכמה תפקידי לחימה נוספים בצבא ממקדת שוב את תשומת הלב במתח שבין הצורך בשילוב נשים בצה"ל לבין היהדות האורתודוקסית. לפי פרסומים אחרונים, רבנים רבים ובעלי מעמד בציונות הדתית רואים בעניין זה "ייהרג ואל יעבור", או לפחות מוכנים להשתמש ברטוריקה בסגנון זה ולהעמיד פנים שיש בה אמת.

יש משהו מצער בכך שהמאבק על הזכות ליטול חלק שווה בכוח קטלני — שמשימתו העיקרית בחמישים השנים האחרונות היא כיבוש ודיכוי של חפים מפשע — תופס מקום מרכזי במלחמה הפמיניסטית. עם זאת, המאבק הזה חשוב מאין כמותו, ואם ישכיל הציבור החילוני לנהלו כהלכה, הוא יוכל לנצח בו.

טעם מרכזי אחד לחשיבותו של המאבק הזה כבר נדון לעייפה: תהא אשר תהא עמדתו של מי מהמשתתפים בדיון באשר למוסריות המשימות המוטלות על צה"ל, אי אפשר להכחיש את מרכזיותם של הצבא ושל החוויה הצבאית בחברה הישראלית. ייתכן שבסופו של יום חשוב להילחם גם במרכזיות זו, אבל לעת עתה זה המצב שעמו יש להתמודד. ההדרה הנמשכת של נשים ממרכז כוח והשפעה זה היא כישלון פמיניסטי קשה (כפי שמזכירים גם חילונים רבים, למשל תת־אלוף בדימוס אביגדור קהלני, בהתבטאותו האחרונה בעניין זה). לכן חשוב להילחם על זכותן של נשים לאינטראקציה על יסוד שוויוני ונטול היררכיה מגדרית גם בצבא.

יש להמשיך במלחמה זאת גם אם נטשנו כבר את התקווה המפתה אך הנאיבית משהו, שמיקומן של נשים בעמדות כוח כאלה יקטין את הסיכוי להתמשכותה של שפיכות הדמים.

אבל יש שני טעמים אחרים למאבק חסר פשרות על שילוב נשים בתפקידי לחימה, ולאי נכונות להיכנע לתכתיביהם של רבנים. אחד מהם מהותי, והוא קשור ליחסי הכוח שבין דתיים לחילונים בחברה הישראלית; הטעם השני טקטי, והוא קשור ליחסי הכוח בתוך הציבור הדתי־הציוני.

עד היום, כל מאבק בין הציבור הדתי לציבור החילוני ("בדרכי נועם" או מנומס פחות), בין אם נסב על צביונה של המדינה ובין אם על כוח והשפעה, התנהל כסוג של לוחמה א־סימטרית. מהצד הדתי התייצבו עקרונות ואנשי עקרונות, ואילו מהצד החילוני נראה שהשיקולים הרלוונטיים היו שיקולי נוחות. אבל כל עוד המאבק מתואר כהתנגשות בין קודשי ישראל לבין האינטרס של התל אביבי העצל, שמעדיף שלא לתכנן בערב שבת ועל כן מבקש שיתאפשר לו לצאת לקניות גם בשבת — אחריתה של ההתנגשות קבועה עוד מראשיתה. יתרה מזאת, טענות — לעתים קרובות צבועות — על הצורך של הציבור החילוני להתחשב בעניינים החשובים כל כך לציבור הדתי וברגשותיו, הן דרך נוחה אל לבם של החלקים בציבור החילוני שאינם מיטיבים לראות את התמונה הגדולה.

אבל שירות של נשים ביחידות קרביות נוגע בעקרונות בסיסיים מנקודת מבטו של החילוני הליברלי. מבחינה מהותית, אם כן, השוויון בשירות הצבאי — כמו כמה סוגיות אחרות שקשורות בשוויון מגדרי — הוא בדיוק סוגיה שעליה ליברלים/ות תל־אביבים/ות שותי/ות אספרסו חייבים/ות לבטא את דעתם/ן ללא פשרות. אלא הם קודשינו, ואין הם חשובים פחות מקודשיכם. אם לא די בכך, לחימה עיקשת במקרה זה תהיה לא רק מוצדקת, אלא גם נבונה.

אולי בלבם של אחדים עולה החשש שמרכזיותם של אנשי הציונות הדתית בצבא — שאותה אי אפשר להכחיש — לא תאפשר עמידה על עקרונות שוויוניים בסוגיה זו. זהו חשש שווא. הקריאות להתמרד נגד נסיונות נוספים לשלב נשים בתפקידי לחימה אמנם נשמעו מפיהם של רבנים מרכזיים ומשפיעים, אבל מבחינות רבות אם דווקא נמצאים בנבדל עמוק בתוך מגזרם הם. קריאה שלהם להתנתק מהצבא — על ההזדמנויות שהוא מציע, על שלל תקציביו, על היתרונות התדמיתיים והתודעתיים שהוא מספק לרבים כל כך במגזר הדתי־הציוני — לא תיענה, לפחות לא על ידי רבים. התייצבות עקרונית ומופגנת שלהם נגד שוויון מגדרי תיתקל חזיתית בתמורות פמיניסטיות — מוגבלות מאוד, אמנם, אבל לא חסרות משקל — בקרב הציונות הדתית.

רבני הציונות הדתית יודעים כל זאת היטב, כמובן. הם גם מודעים לנתונים (המבהילים, מבחינתם) בנוגע ליציאה לשאלה בקרב צעירי המגזר. לכן סביר להניח שבסוגיית שילוב הנשים הם פועלים כשחקני פוקר, היודעים שהקלפים שבידם אינם טובים דיים להמשיך בהימור.

בדרכו של הציבור החילוני נקרתה הזדמנות מצוינת ללחימה עיקשת על עקרונות, בסוגיה מוצדקת מהותית, שיש בה גם סיכוי להישגים משמעותיים. האם הוא ייענה לקריאה?

פרופ' אנוך מלמד פילוסופיה ומשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו