בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קוד ההלשנות בקמפוס

51תגובות

ב-11 בספטמבר 2001 הייתי סטודנטית ב-UCLA שבקליפורניה, עם ויזה של סטודנט. האווירה בקמפוס, כמו בקמפוסים רבים בארה"ב, היתה קשה מאוד. תחושה של חוסר אמון, חשד, מקרתיזם. סטודנטים שבאו ממדינות שהוגדרו כ"ציר הרשע" חששו להביע את עמדותיהם - והחלו חושדים כי הסטודנטים האמריקאים שלצדם עלולים לדווח לרשויות על אמירות ביקורתיות. הגדילה לעשות לין צ'ייני, רעייתו של סגן הנשיא דיק צ'ייני, שעודדה סטודנטים להלשין על מרצים שמדברים בשיעור כנגד משטר בוש.

מיותר לציין שמרצים ביקורתיים לא חששו - ואפילו היו מוכנים לעמוד בתור להיות בראש ה"רשימה ה"שחורה" של צ'ייני. באותם ימים, בוגר של האוניברסיטה שמזוהה עם המפלגה הרפובליקאית אף הציע סכום כסף שישולם לסטודנטים שילשינו על מרצים. במקרה דנן, האוניברסיטה מצאה דרך לעקוף את היוזמה מבחינה חוקתית, והצהירה שהרצאות של מרצים הן קניין רוחני ומוגנות בזכויות יוצרים, לכן הפצתן ללא רשותם היא עבירה. 

האקדמיה בישראל כיום נשענת על מרצים מן החוץ שהיחס אליהם, פעמים רבות, הוא כאל עובדי קבלן. ויותר מכך, עתידם תלוי בדעתם של הלקוחות, הסטודנטים, שממלאים דפי משוב אנונימיים, מדרגים את המרצים ונותנים להם הערכות וציונים.

משטור המחשבות איננו חדש וגם לא חריג. הקוד האתי של פרופ' אסא כשר איננו כשר כלל וכלל, אך הוא עוד נדבך בחיזוק השליטה בבריונות ואלימות; הקוד הזה הוא דרך לסלק מרצים שאינם מיישרים קו עם עמדות השלטון ולקבל כאלו בצלמו ובדמותו של פרופ' כשר, שמרצים את האדונים. אך עצם קיומו של הקוד מראש מוליך את הדיון לכיוון הפוליטי - כי מעתה כל מורה ומרצה יצטרכו להתכתב בשיח שלהם עם הקוד הנלוז הזה. לכן, קיומו לא רק שאיננו כשר אלא טמא מעצם היותו פוליטי.

יש שיטענו שאין ממש בחשש למשטור מחשבות וצנזורה אמיתית, אולם טענה כזו מחמיצה את סוגיית חזות הכל. כששר חינוך מקדם קוד אתי פוליטי בטענה שברצונו למנוע שיח פוליטי פוגעני בכיתות האקדמיה, תוכנו של הקוד כבר לא רלוונטי. מה שחשוב הוא המגמה והאינטרסים העומדים מאחורי המעשה.

ייתכן ששומר הסף, פרופ' כשר, ניסה לשוות למסמך חזות הוגנת, בכך שציין עם מי נפגש וכיצד נפגש עם ראשי מוסדות אקדמיים וסטודנטים, ויתכן שהניסיון להודות להם על הפגישה עמו אמור לשוות לכך אמינות, אך מאחורי הניסיון טמון מסר כפול. כשר הזכיר אגודת מרצים בארה"ב שכתבו קוד אתי משלהם, אולם הדוגמה לצנזורה לאחר התקפת הטרור ב-11 בספטמבר מלמדת, שעצם קיומו של קוד אתי, גם כזה שכתבו פרופסורים בעצמם (כפי שהיה בארה"ב), משמעה שמרצים יהיו כפופים לחסדי הממסד שבו הם עובדים. על אחת כמה וכמה אם הקוד האתי מגיע משר החינוך. יתרה מכך, מי יחליט מה פוליטי ומה לא פוליטי? האין זו סוגיה פוליטית לכשעצמה?

לסטודנטים יש כיום הרבה כוח. אם נפגעו ממרצה, יש להם לאן לפנות. אך מה יקרה אם מרצה ביקש להסביר עמדה ודבריו התפרשו כעמדתו הפוליטית? ומה לגבי הטקסטים הנבחרים והפרשנויות? האם ניתן להימנע משיח פוליטי, בעיקר במדינת ישראל? תפקידם של מרצים לאפשר מגוון דעות וחשיבה ביקורתית, ולא להיות כפופים לקודים של שיח.

השיח הפוליטי שממנו חרד בנט - ולא ברור מדוע הוא חרד אם הוא כל כך בטוח בצדקתו - איננו חדש. השיח הביקורתי לא משרת שום שלטון. זו לא סוגיה של שמאל-ימין שבנויה ממיתוג חלול ללא תוכן. יש אשליה שמדינות בעלות צביון דמוקרטי מאפשרות יותר שיח פתוח וביקורתי. אבל קוד אתי שכזה משקף מנהיגות חלשה וחסרת ביטחון שיודעת שהיא גם משקרת למונהגיה ומוליכה אותם שולל.

ולסיום, פנייה לפרופ' כשר. ביום שבו תחשוב אחרת מהאדונים שלך, גם אתה תיענש כשלא תיישר קו עם הקוד האתי שאתה שיצרת. בריונות מובילה לבריונות. ולממשלת ישראל ולשר החינוך שלה, שמתגאים בכך שאנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אנ ממליצה להסתכל על עצמם שוב.

הכותבת היא דוקטור לפילוסופיה של החינוך, תרבויות ומגדר

 

אוניברסיטת תל אביב
דודו בכר


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו