בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא נצא מהסחרור הזה בלי ועדת חקירה ממלכתית

33תגובות

מהלך התפתחות החקירות המתוקשר של בנימין נתניהו, בני ביתו ומקורביו – שהפך בימים האחרונים מקילוח דק למפל גועש של חשודים, עדים והאשמות הדדיות – מהווה אך תפאורה במלחמת האזרחים שמתנהלת בישראל בין תומכי ממשלת נתניהו ומתנגדיה.

עבור המתנגדים (להלן: "השמאל"), נתניהו ומקורביו חשודים/אשמים במספר הולך ומתרבה של עבירות שבכוחה של כל אחת מהן לחוד – להפיל ראש ממשלה ואת המערכת המסואבת שמתחזקת אותו – אז על אחת כמה וכמה כולן יחד. עבור התומכים (להלן: "הימין") נתניהו הוא קורבן תמים של תקשורת עויינת ומשטרה נקמנית שחברו כדי לבצע הפיכה שלטונית ולקעקע את תוצאות ההליך הדמוקרטי בישראל.

במלחמת האינטרסים היצרית שנכפתה על כולנו, איש אינו יוצא נקי. ראש הממשלה, אשתו ומקורביו, מפכ"ל המשטרה, נשיאת בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. בכולם דבק רבב.

ובין כל אלה עומד אזרח ישראלי נבוך ושואל את עצמו – על מי כבר אפשר לסמוך? על בנימין נתניהו, שהוקלט סוחר סוסים עם אחד מטייקוני התקשורת החזקים בישראל? על מפכ"ל המשטרה שמונה על ידי נתניהו עם הבטחה לתפקיד הבא, שצוטט כמי שחושד בראש הממשלה ששלח חוקרים פרטיים במטרה להטיל אימה על חוקריו ושלא חשב שחשד כזה מצדיק חקירה מקיפה? על התקשורת שיוצאת נגד נתניהו משיקולים פוליטיים או על התקשורת שיוצאת בעד נתניהו כי יש תמורה בעד התמיכה? על נשיאת בית המשפט העליון שנתפסה כמי שהפקירה את חובתה האזרחית הבסיסית ולא פעלה כשהובא לידיעתה שמינויים פוטנציאליים לראשות התביעה בישראל עוברים תהליך של סינון על בסיס נאמנות לנתניהו או על היועץ המשפטי לממשלה  - שמונה, לכאורה, באמצעות סינון שכזה??

בארה"ב קיים מנגנון המבוסס על חוקר עצמאי שממונה עם מנדט רחב למדי, תקציב בלתי מוגבל ועצמאות טוטאלית כדי לפעול במקרה של חשדות החוצים מחנות פוליטיים וחשש להטייה מערכתית. לשם כך תקן המחוקק האמריקאי, בעקבות טראומת פשרת ווטרגייט, אינסטנציה עצמאית, נקייה וחסרת פניות שתוכל להשיב את הסדר על כנו ואת אמון הציבור עמו.

בישראל קיים מנגנון דומה, אם כי מעט יותר רופף ומעט פחות מקיף שמאפשר אף הוא בירור של אירועים בסדר גודל או מורכבות יוצא דופן. המדובר בוועדת החקירה הממלכתית. ועדת חקירה ממלכתית עשויה לקום מכח החלטת ממשלה, בהתאם לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968; או מכח החלטת ועדת ביקורת המדינה, בהתאם לחוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958. מהרגע שנקראה, יוצאת ועדת החקירה הממלכתית מתחום סמכותם או פיקוחם של הממשלה או ועדת ביקורת המדינה. סמכות קביעת הרכבה עוברת לידי נשיאת בית המשפט העליון ולועדה מוקנות סמכויות מכח חוק המאפשרות לה לזמן עדים, לחקור תחת אזהרה ולבסוף – לפרסם ממצאים והמלצות. יש לציין, עם זאת, כי המלצות ועדת חקירה ממלכתית אינן מחייבות את רשויות השלטון או האכיפה.

בעת בה ראשי המדינה, המשטרה, התביעה והמשפט לפותים במרכזה של רשת סבוכה של קנוניות ואינטריגות אשר היקפה ואחריתה אינן ברורות – ועדת חקירה ממלכתית היא המוצא היחיד שעשוי לאפשר מיצוי מלוא הדין כלפי הנושאים באחריות הפלילית ובאותה עת – להפיס את דעת הציבור באשר לתוצאותיו. מטרת הקמת ועדה כזו איננה להחליף את חוקרי המשטרה האמונים על החקירות השונות. אלה ימשיכו במלאכתם במלוא המרץ. מטרתה היא לבחון את תפקודם של הגורמים השונים במערכת לאור התפתחות ממצאי החקירות ולשמש עמוד שדרה תומך הן לתוצאות החקירות והן להחלטות ראשי התביעה אשר יבואו בעקבותיהן (ע"ע חרדותיו האובדניות של מנדלבליט).

ועדת חקירה ממלכתית היא הכלי היחיד הקיים היום בארסנל חוקי מדינת ישראל שיכול לסייע לשלטון בישראל (במובנו הרחב) לאוורר את חולייו, להצביע על כשלים מבניים בקשרים הסימביוטיים שבין ראש ממשלה ומינוייו, להמליץ על שינויי חקיקה שיטהרו את מסדרונות השלטון ולהצביע על אשמים לכאורה בהטיה קונקרטית או בהתנהלות לא-מקצועית ואף פלילית בסדרת החקירות הנוכחית.

בעולם מושלם, ובמקביל להקמת ועדת חקירה ממלכתית, היו ראש הממשלה, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ונשיאת בית המשפט העליון מוציאים עצמם לנבצרות זמנית עד להשלמת עבודת הועדה או לכל הפחות משעים עצמם מכל עיסוק בענייני חקירות ראש הממשלה ונספחיהם. ממלאי מקומם המקצועיים (למעט במקרה של ראש הממשלה, אשר מסרב למנות לעצמו ממלא מקום) יכולים היו למלא את החלל בהיעדרם ומבלי שהדבר יפגע בהמשך מיצוי הליכי החקירות הפליליות.

אבל אם נהיה רציניים, ברור שלאיש מהנ"ל אין שום כוונה להוציא עצמו לנבצרות בהתנדבות. פה זה ישראל. פרשות נתניהו שהיו גורמות לווטרגייט להחוויר במבוכה מחייבות היום יותר מתמיד בירור מקיף ונקי של כלל הפרשות – לרבות האופן שבו סוקרו, נחקרו ונותחו משפטית. בירור כזה הוא הוא אינטרס הן של הימין והן של השמאל. הוא בנשמתה של הדמוקרטיה הישראלית ושל המשטר התקין בה. בירור מקיף ונקי שכזה יהיה רק בעוכריו של מי שיש לו מה להסתיר.

הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית צריכה לחצות, אם כן, מחנות פוליטיים. היא צריכה להיות אינטרס של ראש ממשלה חף מפשע או לכל הפחות של מבקר מדינה וועדת ביקורת שממלאים את תפקידם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו