בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חילונים ומסורתיים, התאחדו!

12תגובות

סערה פרצה לאחרונה  עקב מיעוט חברי הכנסת שבחר להצטרף לשדולה החילונית עם הקמתה. ניתן רק לדמיין את הצמרמורת הקרה בגבם של נבחרנו למשמע המילה "חילוניות". הרי לא יעלה על הדעת שהם יצטרפו לשדולה שמפחידה את המוני הקהלים החדשים שצובאים על דלתותיהם ורק עמידה על עקרונות עלולה להרחיק אותם.

תמרוני ההתחמקות של חברי הכנסת מהצטרפות לשדולה מקפלים בתוכם את האבסורד במשולש היחסים בין המונופול הדתי, הציבור הישראלי והמערכת הפוליטית. המונופול מזדעזע בשנים האחרונות ממרד של ציבור הולך וגדל אשר בוחר בנתיבים חלופיים- בכשרות, בנישואין, בשבת. בתגובה מגייס המונופול את המערכת הפוליטית שתחוקק לו חוקים. המערכת הפוליטית מצידה, מפקירה את רוב הציבור ומאפשרת למונופול לעשות ביהדות כבשלו.  

בניגוד לנתק של הפוליטיקאים מהמציאות, עמדות הציבור מצדדות בשינוי מהותי בכל תחומי החיים הקשורים לדת ומדינה- החל מלימודי ליבה בבתי הספר החרדים ועד פתרון אחר לשבת. המגמות בשני העשורים האחרונים ברורות: נוצר רוב חילוני-מסורתי מוצק בקרב הציבור היהודי ואותו רוב תומך בשינויים מהותיים ביחסי דת ומדינה. על פי נתוני הלמ"ס כ-43% מאזרחי ישראל היהודים מגדירים את עצמם חילונים, כ-24% מסורתיים לא דתיים וכ-12% מסורתיים-דתיים. לעומת זאת, רק כ11% מגדירים עצמם דתיים וכ-10% חרדים. יתרה מזאת, התמיכה בשינויים בתחומי השבת, הנישואין וזכויות להט"ב עומדת על כ65% תמיכה. אולם, הדבר לא בא לידי ביטוי ברמה הפוליטית.

בישראל 2018 החילונים-מסורתיים הם הציבור הכי לא מיוצג ביחס לגודלו. דוגמא לכך היא חוק המרכולים שחוקק לאחרונה, המבטיח לשר הפנים שליטה אקטיבית על השבת, גם בישובים חילונים למהדרין. בתגובה לחוק, קיבלו הפוליטיקאים ציבור שיוצא לרחובות, כפי שניתן לראות באשדוד. החוק הוא צעד אחד רחוק מדי ויצא שכרו של המונופול בהפסדו. עם הפוליטיקאים החילוניים המתרפסים המונופול יודע להתמודד, עם הציבור הזועם לא. חוק המרכולים מבשר את פתיחתו של עידן חדש במדינת ישראל שסופו חייב להיות שינוי מהותי ביחסי דת ומדינה לטובת הרוב החילוני-מסורתי.

המושג שסע דתי-חילוני אינו רלוונטי. בין הדתי לחילוני קיימות אפשרויות רבות, והמרכזית שבהן היא המסורתיות המזרחית אשר התבססה יותר בשנים האחרונות. המסורתיים יצרו מרחב המשמר את זהותם היהודית לצד תפיסת עולם דמוקרטית המאפשרת חופש. וזה מרחב שמקובל גם על רוב רובם של החילוניים. על המרחב הזה צריך להיאבק. המסורתיות איננה דתיות וצריך להתקדם יחד איתה לעבר פתרון מוסכם.

יש חפיפת אינטרסים בין החילוניות לבין המסורתיות. הן מתקיימות זו לצד זו ולא פוגעות אחת בשנייה. למרות שבדרך לביסוס חיבור חילוני-מסורתי קיימים אתגרים משמעותיים. המרכזי שבהם הוא הקושי בגיבוש סדר יום משותף. החלוקה בין עמדות בישראל מבוססת בעיקרה על הנושא המדיני-ביטחוני ונותנת את אותותיה בשנים האחרונות בשיח ציבורי קשה ואלים. יחד עם זאת, העיסוק בתחום המדיני אין פירושו זניחת כל תחום אחר. זה דורש מהציבור החילוני אורח רוח והתעקשות על קיומו של סדר יום בנושא דת ומדינה. בעיקר מול הפוליטיקאים המייצגים אותו.

עשרות שנים התבטל המיינסטרים של הפוליטיקאים החילונים מול הדתיים-חרדים תחת חזיונות שווא על קואליציות שלום. עתה השטח שלהם מאותת להם על הרצון בשינוי כיוון משמעותי. בשלה העת בשביל הפוליטיקה החילונית לזקוף ראש, לראות בעצמה מחנה, ולהציג מפת דרכים לאופן בו היא רואה את הסדרת הדת והמדינה במרחב הציבורי. מפת הדרכים הזאת לא תתעלם מההוויה היהודית של היהודים, אלא תכלול אותה.

החילוניות, כעמדה פוליטית, תנהל את מאבקה בבחירות, בשטח, בכנסת, במכוני המחקר, בבתי הכנסת ובתי המדרש, בעלוני השבת ובכל זירה אחרת. אבל היא גם תתחיל לדבר על מרחב הפשרה שלה מול המסורתיות. בסיסו יהיה כריתת ברית, פומבית וציבורית בין הציבור החילוני לציבור המסורתי. המפתח לברית זאת הוא הבנה כי חילוניות אין פירושה בוז לדת ואין פירושה מחיקת היהדות מהמרחב הציבורי. פירושה מתן ביטוי ליהדות הציבורית בצורתה הלא דתית והלא כופה את עצמה. ברית זאת תבוא לידי ביטוי בייצוגה בשלל המפלגות. היא תהפוך לדובדבן שבקצפת ותוביל להקמת קואליציה פוליטית שתחולל מפנה מהותי ובר קיימא ביחסי הדת והמדינה בישראל. 

הכותב הוא פעיל בנושאי דת ומדינה ומנהל תוכניות מנהיגות בקרן ברל כצנלסון, לשעבר מנכ"ל "חתונה ישראלית" 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו