בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולי אנחנו כן מעוניינות בהפרדה?

85תגובות

כאישה חרדית, חדשות יום האתמול טלטלו אותי בין תקוה לתסכול. התקווה הגיעה בעקבות החדשה שרחלי גנות החרדית נבחרה להדליק משואה בטקס יום העצמאות הקרוב. התסכול נבע מהחלטת בית הדין לעבודה לא לאפשר הפרדה מגדרית בתכנית "משפיעים" של נציבות שירות המדינה, המשלבת חרדים בשוק העבודה.

הרבה מחשבות צצו בראש על האיוולת הכרוכה בפסיקה ועל הרוע הנדרש כדי להגיש תביעה קנטרנית שכזו. בסוף הבזיק לו פסוק מספר "בראשית", מסיפור השידוך של רבקה ליצחק, אז אומרת משפחתה של רבקה בתגובה להצעת השידוך המכובדת: "נקרא לנערה ונשאלה את פיה".

בתוך הדיון הלכאורה ליברלי הזה, בשם הדאגה לכאורה לנשים חרדיות, אף אחת או אחד לא טרח לקרוא לנערה ולשאול את פיה. האם אנחנו, מאות נשים חרדיות שנרשמו לתכנית "משפיעים", מעוניינות ללמוד עם גברים חרדים באותה כיתה, או אולי אנחנו בכלל איננו מעוניינות בכך? האם לנו אין רגשות דתיים, שצריך להתחשב בהם?

לאורך השנים למדתי להכיר את ההתנשאות הפסבדו-ליברלית על הרגשות והתחושות שלי כאישה בכלל וכאישה חרדית בפרט, לכן לא הופתעתי מהשיח המתיימר לדאוג לשוויון בשמי. אז מאחר ששכחו לשאול לדעתי, אנסה לתאר אותה ותוך כדי גם להסביר מדוע תפסיד המערכת הישראלית (וגם אני) אם התכנית תיגנז.

על הטיעון שהרי בסופו של דבר נעבוד במקומות עבודה מעורבים, אז מה הבעיה ללמוד יחד בכיתות מעורבות, אומר שזו אכן שאלה במקומה. כבר היום אני עובדת בתפקיד ניהולי בחברה מעורבת מגדרית. מעלי יש מנהלים גברים ונשים, ותחתי עובדים גברים ונשים. ובכל זאת ,קיים הבדל. אני מתנגדת לכפייה של הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, אבל כן מבקשת שיכבדו את רצוני לא לשבת במהלך הכשרה לימודית בכיתה סגורה עם גברים, על אחת כמה וכמה כשההכשרה כוללת שיחות העצמה קבוצתיות וחשיפה רגשית ברמה גבוהה. זו עמדת ההלכה המוצהרת ואני מצפה לכיבוד רגשותיי הדתיים והמצפוניים. מתי הפכו לימודים מעורבים של גברים ונשים לערך ליברלי עליון?

הערכים הליברלים שאני מכירה הם התנגדות לכפייה של ערכים שלי על הזולת. בתכנית הזאת, המיועדת למספר שווה של גברים ונשים חרדים וחרדיות, לא ביקשנו לנו מקומות עבודה נפרדים ולא ביקשנו תנאים שונים, רק ביקשנו שהלימודים עצמם, שנמשכים כחצי שנה, ייעשו בכיתות נפרדות, האם זו בקשה מופרזת מדי? היכן נפגע ערך השוויון, אם בו זמנית מתקיימת קבוצת נשים זהה בגודלה לזו של הגברים? מדוע להתעקש להכריח אותי ללמוד בכיתה מעורבת בניגוד לצו מצפוני?

אם אתקבל לתכנית, אאלץ לרדת ברמת השכר, אך אעשה זאת כי אני סבורה שאוכל לתרום לחברה יותר בשירות הציבורי. על כן לא נותר לי אלא לקוות שהתבונה תגבר, וההשראה מרחלי גנות, שהקימה בעשר אצבעותיה את חברת רייצ'יפ על טהרת הנשים החרדיות, תנצח. האפשרות השנייה היא שגישתה של חברת הכנסת מרב מיכאלי – לאסור בחוק הפרדה בין גברים לנשים – תנצח, ואז ייסגרו חברות כמו רייצ'יפ והנשים החרדיות ייאלצו לחזור למטבח ולשים קץ לשאיפות הקריירה שלהן.

הכותבת היא סטודנטית, שהגישה מועמדות לתכנית 'משפיעים'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו