בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בנט מתגאה בהישגים מתמטיים וטועה בחישוב

41תגובות

במסיבת עיתונאים, שנערכה בסוף יוני, הכריז שר החינוך נפתלי בנט כי "בחלוף שלוש שנים בלבד מהשקת התכנית הלאומית, המספרים מדברים בעד עצמם: הכפלנו את מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה". בהודעה לעיתונות שפרסם משרד החינוך לקראת מסיבת העיתונאים נכתב כי "מניתוח נתוני בגרות קיץ 2018 עולה: סה"כ ניגשו ל-5 יחידות לימוד בקיץ האחרון: 18,050 תלמידים".

התכנית הלאומית לקידום המתמטיקה, "לתת חמש", הוכרזה באוגוסט 2015, שלושה חודשים לאחר תחילת כהונתו של בנט כשר חינוך. היעד המרכזי שהוגדר לתכנית היה הכפלת מספר הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-18,000 תוך ארבע שנים, כלומר, עד שנת 2019. והנה, לפי הודעתו של שר החינוך, היעד של 18,000 תלמידי חמש יחידות הושג כבר בשנת 2018, שנה לפני תאריך היעד המקורי. הישג מרשים לכל הדעות. 

שעות ספורות לאחר מסיבת העיתונאים גם הפך הציטוט של שר החינוך לכותרות באתרי החדשות המובילים בישראל. אבל כשבודקים האם בשלוש השנים שחלפו מאז הכרזת התכנית ב-2015 באמת הוכפל מספר הניגשים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה, כטענת בנט, והתשובה הפשוטה היא לא. אבל במתמטיקה כמו במתמטיקה, לא מספיקה רק התשובה, צריך גם להראות את הדרך. וזה מה שעשינו במערכת בדיקת-העובדות "המשרוקית".

שלב ראשון - בתוך שלוש שנים, אבל ממתי?

לכאורה התשובה פשוטה - אם יעד ההכפלה היה 18,000 נבחנים בבגרות, והוא הושג בתוך שלוש שנים, כנראה שבשנת 2015 ב ניגשו לבחינה בערך 9,000 תלמידים. אלא שמספר הניגשים לבגרות בשנת 2015 היה 11,350 וכלל לא מדובר בהכפלה, אלא בעלייה של כ-60%. הנתון הזה מופיע באופן ברור גם בגרף שפרסם בנט עצמו בסדרת ציוצים שהעלה בחשבון הטוויטר שלו ביום שבו הכריז על הישגי התכנית. נראה שגם מי שעיצב את הגרף הזה שם לב להתנגשות בין הכותרת שלו לנתונים שהוא מראה. איך זה נפתר? פשוט: על ידי הזזה קלה לאחור של מועד תחילת התכנית. אף  שתוכנית "לתת חמש" הוכרזה באוגוסט 2015, הקו החוצץ שמסמן את מועד תחילתה מוקם בגרף בין שנת 2014 ל-2015. לעומת זאת, הקו הירוק שמסמן את הישגי התכנית נמתח על פני שלוש השנים שבין 2015 ל-2018.

אז מה קרה פה? הסבר אפשרי אחד הוא שאף שהתכנית הוכרזה כשלושה חודשים לאחר בגרות קיץ 2015, תוצאות הבגרות עוד לא היו ידועות כאשר הוגדרו יעדי התכנית, ועל כן הם התבססו על תוצאות הבגרות הקודמת, של 2014. אם זה המצב, היעד של 18,000 אמנם הושג תוך שלוש שנים מתחילת התכנית, אבל למעשה חלפו ארבע שנים מנקודת היחס להכפלה. אפשר להבין למה הודעתו של בנט לא התייחסה לעובדה זו, ולמה שופץ הגרף - הכפלת מספר הנבחנים תוך שלוש שנים נשמעת כמו הישג מרשים יותר, במיוחד כששלוש השנים חופפות למשך כהונת השר. אבל ההסבר הזה לא מספק.

ציוץ נפתלי בנט חמש יחידות - דלג

שלב שני מה בעצם "הכפלנו"?

גם מי שלא עשתה 5 יחידות במתמטיקה לא התקשתה להבחין שלפי הגרף של בנט, גם הנתונים של שנת 2014 לא בדיוק מספקים תשובה לשאלת ההכפלה. אם מכפילים את 9,718 התלמידות והתלמידים שניגשו לבגרות ב-2014 מקבלים 19,436 - לא ממש קרוב ל-18,000. למעשה, מדובר בגידול של 85% בארבע שנים. לפי הגרף, דווקא הנתונים הנמוכים יותר, שנרשמו בשנים 2012 (8,869 ניגשים) ו-2013 (9,186 ניגשים) מתאימים הרבה יותר לשמש כנקודות יחס ליעד ההכפלה של 18,000. אבל נראה שבמשרד החינוך נעשה מאמץ מיוחד להצניע את הנתונים האלה.

בדף התכנית "לתת חמש" באתר משרד החינוך נכתב כי  "בשנים 2014-2006 חלה ירידה של כ-30% בשיעור התלמידים הניגשים ל-5 יח"ל במתמטיקה", ומתוארת ירידה בשנים אלו במדדים אחרים בלימודי המתמטיקה, בהם איכות ההוראה ומיקומה של ישראל בדירוגים בינלאומיים. תיאור כמעט זהה נמצא גם בהודעה לעיתונות על השקת תכנית "לתת חמש" שפרסם משרד החינוך באוגוסט 2015. כלומר, לפי נתוני משרד החינוך, 2014 הייתה שנת שפל במספר הניגשים לבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה. באורח מסתורי, מספר הנבחנים בשנת 2014 לא מופיע באתר התכנית או בהודעה לעיתונות. בהודעה דווקא מוצגים נתונים שנתיים, אך הם מגיעים, למרבה הפלא, רק עד 2013.

מתוך אתר משרד החינוך
אתר משרד החינוך

שלב שלישי: מה אומרים המספרים?

לא קשה להבין למה הוצנעו נתוני שנת 2014  - בשנה זו כבר נרשמה עלייה ברורה במספר הניגשים לבגרות חמש יחידות, ושנת השפל הייתה דווקא ב-2012.  למעשה, הירידה של 30% שהחלה בשנת 2006 והסתיימה שנת 2012, ולא בשנת 2014 כפי שנכתב. ב-2014, מספר הניגשים כבר היה גבוה ב-9.5% מהשפל של 2012. וזה הרגע להזכיר שהתכנית "לתת חמש" כלל לא התחילה ב- 2014 אלא הרבה אחר כך - באוגוסט 2015, שלושה חודשים אחרי הבגרות במתמטיקה של שנה.

בנט החל לכהן כשר החינוך רק שישה ימים לפני אותה בגרות. זוכרים כמה תלמידות ותלמידים ניגשו לבגרות ב-2015? 11,350. כלומר, ב-2015 נרשמה עלייה של כ-17% לעומת 2014, ושל 28% לעומת השפל של 2012. מדובר בעלייה משמעותית שהתרחשה לפני תחילת התכנית "לתת חמש" וכהונתו של בנט. ואם העלייה החלה עוד קודם, הטענה ש"הכפלנו בשלוש שנים" כבר נשמעת פחות משכנעת, ומישהו עוד עלול לחשוב שמשהו קרה פה לפנינו.

דוגמה בוטה לטשטוש העבר אפשר למצוא בדברים שאמר בנט בכנס היערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים הראשונה שלו במשרד, באוגוסט 2015: "לפני עשור סיימו 13,000 תלמידים את מגמת 5 יחידות, היום מסיימים 8,500. מדובר בלא פחות מאיום אסטרטגי". כן, קראתם נכון - באוגוסט 2015, שלושה חודשים לאחר שניגשו 11,350 תלמידים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה טען בנט ש"היום מסיימים 8,500". אם הנתון הזה היה נכון, בהחלט אפשר היה לומר היום ש"הכפלנו את מספר הלומדים". אבל הוא לא היה.

שלב רביעי: מישהו שר את זה קודם

אבל משהו כן קרה לפני. במאי 2014, בעת כהונתו של שר החינוך הקודם שי פירון, הכריז משרד החינוך על התכנית "מתמטיקה תחילה" לקידום המתמטיקה והמצוינות המדעית. ומה היו יעדיה של התכנית? תחזיקו חזק - "להכפיל את מספר הלומדים ברמת 5 יח"ל- בשלב הראשון במתמטיקה, ובשלב השני במקצועות המדעיים והטכנולוגיים". התכנית הייתה פרי של שיתוף פעולה בין משרד החינוך לבין "יוזמת 5פי5" - שותפות של גופים ציבוריים, עסקיים וחברתיים-חינוכיים שחברו יחד ב-2013 במטרה לקדם מצוינות מדעית וטכנולוגית, כשאחת ממטרותיה היא להכפיל את מספר התלמידים הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה. באתר של יוזמת 5פי2, בדף המוקדש לתכנית "מתמטיקה תחילה", מוצג היעד של הכפלת מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה תוך 5 שנים (כלומר ב-2019), ל-17,000, כשנקודת היחס להכפלה היא השפל של שנת 2012.

גם התכנית "לתת חמש" של בנט היא פרי של שיתוף הפעולה עם יוזמת 5פי2. באתר היוזמה מתוארתהתכנית "לתת חמש" כהמשך של אותו תהליך שהחל בתקופת פירון: "שי פירון הניף את דגל המצוינות והתניע את התוכנית 'מתמטיקה תחילה'. באוגוסט 2015 הכריז משרד החינוך, בראשותו של שר החינוך בנט על תכנית לאומית לקידום המתמטיקה". בדף התכנית "לתת חמש" באתר משרד החינוך, לעומת זאת, אמנם מוזכר שיתוף הפעולה עם יוזמת 5פי2, אבל אין זכר להיסטוריה שלה ולתכנית שהחלה בתקופת פירון.

חשוב לומר שהתכנית "לתת חמש" של משרד החינוך תחת בנט נרחבת יותר מקודמתה ומושקעים בה תקציבים גדולים יותר. בשלוש השנים מאז הושקה התוכנית (2018-2015) עלה מספר הניגשים לבגרות 5 יחידות במתמטיקה בכ-60%, (בשנה בה פעלה התכנית "מתמטיקה תחילה" של השר הקודם חלה עלייה של כ-17%). הצלחה נוספת וחשובה של התכנית "לתת חמש" היא פתיחת מגמות לבגרות 5 יחידות במתמטיקה בעשרות בתי-ספר, בעיקר בפריפריה, בהם לא הייתה מגמה כזו קודם. לשר בנט יש, אם כן, הרבה במה להתגאות. ובכל זאת, הוא בוחר להשתמש בכותרת המוחצת, שרשומה רק על שמו - "הכפלנו", על פני העובדות והנתונים הנכונים. אז בתחום המתמטיקה יש לשר החינוך הצלחה, אבל כדאי גם לחשוב איזה עוד שיעור הוא מעביר.

הכותבת היא חברת מערכת בדיקת-העובדת  "המשרוקית".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו