בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא נעים להודות, טראמפ צודק: גוגל מוטה פוליטית

21תגובות

דונלד טראמפ מאיים על גוגל והרשתות החברתיות שהוא יצטרך "לעשות משהו" לגבי תוצאות החיפוש והמידע שהן מציפות לגולשים. לטענתו, מנועי החיפוש "מוטים פוליטית". גוגל וחברותיה לשליטה בזרימת המידע בעולם הגיבו בזעזוע ומיהרו לזלזל בטענות האלה תוך שהן מכריזות כי האלגוריתמים שלהן לעולם אינם משרתים אג'נדה פוליטית כזו או אחרת. הרשת מיהרה להצטרף ולזלזל בטענות של נשיא ארצות הברית.

אבל עם כל הכבוד לאלגוריתמים ועם כל הכאב שבהודאה בכך, טראמפ צודק. יש בעיה רצינית בשליטה של גוגל, פייסבוק, טוויטר וחברותיהן בזרימת המידע בעולם. מתוך האגוצנטריות הפתולוגית לכאורה שלו, הוא הבין דבר מאד נכון, אבל כדרכו הציע עבורו את הפתרון השגוי ביותר – התערבות של הממשל האמריקני בפעילות של ענקיות הרשת.

הזלזול בו התקבלה הטענה שתוצאות החיפוש של גוגל מוטות פוליטית הוא זלזול באינטילגנציה של הגולשים יותר מאשר בזו של טראמפ. ודאי וודאי שהן מוטות פוליטית. ייתכן שהבכירים בחברות האלה אינם מכתיבים את עמדותיהם הפוליטיות בבניית האלגוריתמים שמניבים את תוצאות החיפוש או הרכב ה"פיד", אם כי גם בכך רצוי להטיל ספק. כזכור, פייסבוק נאלצה לפטר בעבר אחראים על בניית מדור "החדשות האחרות" כאשר התברר שאלה העדיפו באופן ברור מידע תומך המפלגה הדמוקרטית על פני כזה שיסייע לרפובליקנים (בפרשה שהזכירה שגם בימינו לא הכל זה אלגוריתמים).

בימים אלה ממש, כולנו, ובעיקר מתנגדי טראמפ עוקבים אחר פעולות החוקר המיוחד שנועדו בין היתר להוכיח שהתארגנות של גורם זר יכולה להשפיע על הדיווח התקשורתי הפוליטי ברשתות החברתיות. כדי להצליח בכך היו צריכים הרוסים להכיר את חולשות הרשת שבין היתר מבכרת סוגי מידע מסוימים על פני אחרים, באופן שיוצר הטייה פוליטית.

מי שמזלזל בטענה של טראמפ שהאלוגריתמים של גוגל והרשתות החברתיות עלולים להיות מוטים פוליטית לוקה באחד משניים – או שאינו מבין אלגוריתמים, או שאינו מבין פוליטיקה. אפשר להניח שגוגל אכן אינה נוקטת שום מדיניות תומכת דמוקרטים או רפובליקנים, והיא גם אדישה לסכנות הנוראיות באמת שבשלטונו של טראמפ.

ציוץ של טראמפ שבו הוא מציג ראיות לאפליה של גוגל נגדו - דלג

האם באותה מידה הגיוני להניח שהיא אדישה להרגלים הצרכניים של הגולש? ואם היא אינה אדישה להרגליו הצרכניים, האם סביר להניח שהיא מפיצה לאנשים בעלי יכולת כלכלית מסוימת מידע שונה מאנשים בעלי יכולת כלכלית אחרת? והאם התאמת המידע הזו אינה חופפת קווים של אידאולוגיות ואמונות פוליטיות? האם לא הודתה פייסבוק בעבר שערכה ניסויים בהבניית מידת שביעות הרצון של הגולשים מאורחותיהם היום-יומיות, והאם שביעות רצון ממציאות נתונה אינה קשורה לאמונה פוליטית כאילו לא היו חמוצים בעולם?

אין ולא יכולה להיות שליטה לא פוליטית במידע שזורם בעולם. לא צריך להיות מתוחכם במיוחד כדי להבין זאת בימינו. השאלה הגורלית, שאלה שספק אם יש גורלית ממנה לדמוקרטיות במאה העשרים ואחת, היא מה המענה לכך. לפני עשרים שנה התשובה הייתה: האינטרנט. כל אחד יוכל להפיץ מידע, כל אחד יוכל לצרוך אנסוף מידע, ומתוך כך תצוף האמת ותשרור על פני תהום. הדברים התפתחו אחרת באופן דרמטי. מעט מאד בעלי כח שולטים במידע וקובעים מי יצרוך איזה מידע.

הפתרון? לו שלטו בנו מלכים פילוסופים א-לה אפלטון, ייתכן שראוי היה להפקיד את בניית האלגוריתמים בידיהם. דע עקא שטראמפ ורובם של השולטים בעולמנו אינם עונים במדויק על התיאור. רגולציה של כל שלטון בזרימת המידע היא בעייתית, אבל רגולציה של שלטונות שמגלים אדישות לערכים דמוקרטיים כמו בארה"ב, בישראל ובעוד מספר שלאסוננו הולך וגדל של מדינות, היא מתכון לקטסטרופה. בכל יום בשבוע אני מעדיף את ברין, פייג' וצוקרברג שולטים במידע מאשר את טראמפ ונתניהו. אך גם המצב הנוכחי הוא בעייתי ביותר ומחייב פתרון.

ראשית פתרון טמונה בפיקוח ציבורי פתוח ומבוזר על גופי התקשורת החזקים ביותר שלנו, ולפני הכל שקיפות בדרכי קבלת ההחלטות שלהם, בדרכי בניית והפעלת האלגוריתמים שלהם, ובתגובה שלהם לאירועים שונים. אכן מדובר בסודות מסחריים רגישים. אם נחשוב על הסוד המסחרי האולטימטיבי – נוסחת קוקה קולה, איש הרי לא יעלה על דעתו לחשוף אותה לציבור.

לעומת זאת, יש לזכור שהנוסחה הזו כן ידועה למספר רגולטורים בעולם שאחראים על בריאות הציבור וגם כמה שאחראים על דברים פחות קריטיים, כמו למשל הרבנות הראשית בישראל. אם איננו רוצים לערב רגולציה מדינתית בפעולת הרשת, יש מקום לרגולציה חברתית. פייסבוק וגוגל לא צריכות להציג לציבור את פרטי האלגוריתמים שלהן במלואם, אבל הן בהחלט חייבות לענות על כמה שאלות קשות ולספק הרבה יותר מידע ממה שהן מספקות היום. כל עוד לא יעשו כן, האיומים של טראמפ יישמעו פחות מופרכים מכפי שראוי.

הכותב הוא מרצה בכיר בביה"ס למשפטים ע"ש שטריקס במכללה למנהל. עבודת הדוקטורט שלו עסקה באכיפת הגינות בתקשורת וברשתות החברתיות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו