שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מלצר אינו משרת

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

150 בתי עסק בישראל כבר משתמשים במה שמכונה "מערכות הזימון השקטות". מדובר בהגדרה מכובסת לצמיד אלקטרוני, המולבש על מלצרים ומלצריות ורוטט כל אימת שלקוח מעוניין בשירות. נמרוד חיים, בעל זיכיון להפעלת הצמיד, נחשף למערכת לראשונה בפנמה, עבר הכשרה בדרום קוריאה, ולטענתו "החברה הבינלאומית ראתה לאילו הישגים הגענו בארץ בתקופה כל כך קצרה והתפלאה. היום הם משתמשים בתוכנית העסקית ובטיפים שלנו בכל העולם".

בעלי העסקים - המשלמים תמורת "מערכת הזימון השקטה" 500-1,500 שקל בחודש - מצדיקים את השימוש בצמיד בטענה השחוקה, כי "מדובר באמצעי לשיפור השירות". מן הסתם, הם אינם נותנים את דעתם על המחיר המוסרי הכרוך ב"שיפור השירות" ובאסוציאציות הנלוות לו. העובדה שבני אדם מופעלים באמצעות טכנולוגיית רטט, משל היו רובוטים, אינה מדליקה אצלם נורה אדומה. הצורך האובססיבי ב"שיפור שירות" - או, במלים אחרות, שיפור תנאים לגריפת ממון - והמעמד הנמוך גם כך של שכבת נותני השירות בעסקים אלה מאפשרים את המדרון החלקלק. בסופו של המדרון הזה אדם לוחץ על כפתור, מועבר זרם חשמלי, הגוף של אדם אחר רוטט - והכל כדי לקבל קפה הפוך או חביתה במהירות האפשרית.

רשת "קפה קפה", שהתחילה את הניסוי בבתי הקפה שברשותה, החליטה לפני כשבועיים וחצי להפסיק את השימוש בצמיד. הרשת עשתה זאת לאחר איום בחרם צרכני, שהתרחש בעיקר בפייסבוק, שהוצף בדפי חרמות.

אין זה מקרי, שהפסקת הניסוי לא נעשתה מטעמי מוסר או אידיאולוגיה, אלא מטעמים תדמיתיים-כלכליים. לכן נדמה, שהדרך האפקטיבית ביותר להעלמת הצמיד האלקטרוני תלויה בסירוב של הלקוחות לשתף פעולה עם העיוות המוסרי. לא רק מעל דפי הפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, אלא במציאות עצמה: בבתי הקפה ובמסעדות. לפחות עד שבעלי העסקים יפנימו: המלצרים והמלצריות אינם משרתים, הלקוחות אינם אדונים, והכסף אינו חזות הכל.

Read this article in English: Waiters are not servants

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ