צל על הבימה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

על טקס הפתיחה החגיגי שהתקיים אמש בתיאטרון "הבימה" המחודש בתל אביב, העיב צל. כתמיד בשנים האחרונות מרחף ממעל החשש שהתיאטרון לא יוכל להחזיר את חובותיו הכבדים, וכתמיד - המדינה נדרשת לכסות חובות אלה בהסכמי הבראה. בינתיים מחכים אמנים וספקים לשכרם לשווא. כבר בשנות ה-70 ידע התיאטרון הלאומי משברים תכופים ומצוקה תקציבית, וכבר אז נבע הדבר מניהול לקוי ובזבזני. דו"ח משנת 93', שבדק את ניהולם של כל התיאטרונים הרפרטואריים בישראל, הצביע על פגמים חמורים בניהול "הבימה", במיוחד בתהליכי קבלת ההחלטות, ומחה על כך שמשרד התרבות גנז דו"ח חמור לא פחות. הדו"ח הגנוז חשף ליקויים בתשלומי שכר ותמלוגים, ניהול כושל של חשבונות בנקים ועוד.

אך לא רק הניהול ב"הבימה" היה לקוי. היחסים בינו לבין משרד התרבות הניבו סדרה של מינויים בעייתיים, שרק החמירו את מצבו של התיאטרון: התגלעו סכסוכים קשים בין ההנהלה לבין שורה ארוכה של מחזאים, במאים ושחקנים, האווירה נהפכה לעכורה, הקופה התרוקנה, החוב תפח, ולנוכח כל אלה גדל הפער בין מה שהצטייר כהעדפה מופרזת של "הבימה" מצד הממשלה לבין תקצובם של התיאטרונים הרפרטואריים האחרים.

למעט התקופה שבה כיהן יעקב אגמון כמנהל "הבימה", מתנהל התיאטרון באופן בעייתי והגירעון בסך 42 מיליון שקל שצבר פוגע במרקם היחסים שבינו לבין היוצרים ואנשי המקצוע. גם תוכניות ההבראה החוזרות לא הצליחו לחלץ אותו ממצוקתו. התוכנית שנחתמה באוקטובר 2011 לא ממומשת בהעדר אישור להלוואה מהבנק, והחובות עדיין לא משולמים. ברקע הקשיים עומדת הביקורת על המבנה החדש, שהקמתו ארכה כארבע שנים ועלתה כמאה מיליון שקל. קיצוץ התמיכה ממשרד התרבות רק החמיר את המצב.

התיאטרון הלאומי הוא נכס תרבותי ציבורי חשוב. ראוי היה שיחגוג את טקס הפתיחה של אולמו המחודש לאחר שבעיותיו המתמשכות טופלו.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ