טלוויזיה מכורה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

החשדות בדבר מכירת כתבות בתוכניות הבוקר של ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שהחלו להתברר אתמול בשימוע שערכה הנהלת הרשות השנייה לזכייניות קשת, רשת וערוץ 10, הם קצה הקרחון של תופעה רחבה ומדאיגה. מכירת כתבות, או מיתוג סמוי, שהוגדרו במשך שנים בכותרת המרככת (ולמעשה מטשטשת) "תוכן שיווקי", היא תופעה המוכרת היטב לעוסקים בהפקת תוכניות טלוויזיה. זו תוצאה של לחץ מתמשך מצד מפרסמים, משרדי יחסי ציבור ודוברי גופים מסחריים על האחראים לשידור ולפעמים אף על מגישי התוכניות.

אלה לא היטיבו להתמודד עם הלחץ, ובהדרגה פתחו ללוחצים סדק, שהלך והתרחב, עד שנהפך לדלת מסתובבת, בלא פיקוח. מה שהחל בהתמקדות המצלמה על מחבת או מערבל בתוכנית בישול המשיך בראיון עם יצרן המשווק תרופה "טבעית", במסווה של דיון עיתונאי.

אף שכתבי תקשורת וחברי כנסת חשפו כבר לפני כשמונה שנים את אזלת היד של הרשות השנייה לנוכח התפשטות התופעה הפסולה - היא לא נפסקה, ואף החמירה. יו"ר הרשות והמנכ"ל לשעבר מנשה סמירה העלים עין מהתופעה במשך שנים. הפרסום הסמוי נהפך לפרסום גלוי. נראה, שהתוכניות העוסקות באיכות חיים, תיירות, בריאות, בידור ואופנה נוצרו במיוחד כמסלקה לפרסום בוטה. אפילו הטלוויזיה החינוכית לא התביישה ליצור תוכניות "שיווקיות".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

באין מפריע, "התוכן השיווקי" נהפך לשיטה המאפשרת לזכיינים לעקוף את הכללים ולהפיק תוכניות בעלות נמוכה. שיטה פסולה זו פוטרת למעשה את המפרסמים מתשלום מלא על פי חוק תמורת פרסומות, ואף מזלזלת בציבור: מייצרת תכנים ירודים וחושפת את הצופים למידע נבוב ומיותר.

הרשות השנייה איננה יכולה להמשיך להתיר להשתוללות להימשך. המלאכה תהיה קשה כי הזכיינים התרגלו להישען על מקור הכנסה קל, העומד לכאורה בניגוד לחוק המתיר לפרסם רק במסגרת מקבצי פרסומות. אבל הטלוויזיה התמכרה, וכדי לגמול אותה דרושה אכיפה תקיפה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ