שכחו להיות כחלונים

מאמר המערכת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
מאמר המערכת

שש שנים עמלו משרדי התחבורה והאוצר על רפורמה שתגדיל את כמות הטיסות הנכנסות לישראל, תזניק דרמטית את מספר התיירים בשעריה, ובעיקר, תוזיל משמעותית את הטיסות לצרכן הישראלי.

הרפורמה "שמים פתוחים", נועדה לפתוח את התעופה בישראל לתחרות, ולהקל על חברות תעופה זרות להתמודד עם היתרון המלאכותי שמובטח לחברות הישראליות. בסוף יולי חתם שר התחבורה ישראל כץ, על עיקרי הרפורמה, והכריז על עידן חדש שבו "ישראל תהפוך לחלק אינטגרלי ממדינות האיחוד האירופי", תוך שהוא צופה הוזלה משמעותית במחירי הטיסות.

ועידת יהדות, ישראל והעולם: מתיקון שבועות לתיקון עולם

הכל היו ערוכים לחתימה על ההסכם ההיסטורי שתוכננה השבוע, בכינוס שרי התחבורה האירופים בבריסל. הכל, פרט לראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוף השבוע שעבר הודיע משרד התחבורה כי בהנחיית נתניהו, לא יובא ההסכם לחתימה, כדי "להימנע מקבלת החלטות בעלות משמעות מרחיקת לכת ערב בחירות".

ההודעה התקבלה בתדהמה בקרב אנשי המקצוע בישראל ובאיחוד האירופי - לא רק בשל עיתויה המביך, הזלזול המופגן בעוסקים במלאכה והחשש מפגיעה ביחסי החוץ. "להוריד את מחירי הטיסות זה מהלך שצריך דווקא להתפאר בו לפני בחירות", תמה גורם ממשלתי. "מעמד החתימה הגיע בטיימינג מושלם ¬ כמו ליישם רפורמה בסלולר רגע לפני שהולכים להצביע. איזה שיקול פוליטי יכול היה לגבור על זה?"

התשובה נעוצה, כנראה, במתנגדים לרפורמה ולתחרות שבצדה, אשר עשו בשנים האחרונות הכל כדי לסכלה. חברת אל על למשל, הפעילה שתדלנים כדי להשפיע על חברי כנסת, ועדי העובדים בחברות התעופה המקומיות איימו בסגירת חשבונות פוליטיים בקלפי, וגם הטייסים התגייסו נגד התחרות שעלולה לקצץ בשכרם הנדיב.

כך, ממשלת נתניהו שוב נכנעה לאינטרס הצר של אלה הנהנים מפירות כשלי שוק וסיאוב מערכתי, גם על חשבון טובת הציבור. זאת, אחרי שקבוצת הנהנים הקטנה כובשת בקלות את דרכה אל לבו של ראש הממשלה - בעוד שפיו קורא לשריו "להיות כחלונים".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ