להכיר בנכבה

מאמר מערכת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מאמר מערכת

בהודעה מיוחדת, בערבית ובאנגלית, קבל עם ועדה, הצהיר הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, כי רצח היהודים בשואה הוא "הפשע הנורא ביותר נגד האנושות בעידן המודרני", ושלח תנחומים "למשפחות הקורבנות והחפים מפשע, יהודים ואחרים, שנהרגו על ידי הנאצים".

ההודעה הזאת, ראשונה מסוגה שמפרסם נשיא פלסטיני, התקבלה בצינה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר ייחס אותה לכוונתו של עבאס "להפיס את דעת הקהל הבינלאומית". נתניהו, שבעצמו הפך את השואה לקרדום פוליטי לגיוס דעת קהל נגד איראן, וכמשענת להציב עליה את מדיניותו בשטחים - לא מצא לנכון לברך את עבאס על דבריו, שיכולים לשמש דוגמה למנהיגים ערבים אחרים. נראה כי החרדה מכך שעבאס יצבור נקודות זכות בדעת הקהל העולמית ויקעקע את התדמית שנתניהו מנסה לבנות לו, משבשת את שיקול דעתו.

ייחודה של השואה כפשע הנורא ביותר אינו צריך לגרום לישראל להתעלם מפשעים שנעשו לעמים אחרים, בין אם אלה הארמנים, הפלסטינים, או שבטים באפריקה. באסונם אין מדינת ישראל מכירה, מחשש שהכרה כזאת תאפיל על ייחודה של השואה, תפגע ביחסי החוץ שלה (במקרה הארמני) או תטיל עליה אחריות (במקרה הפלסטיני). אלא שישראל אינה רשאית להדיר את אסונם של הפלסטינים מהתודעה ההיסטורית של אזרחי ישראל. זהו הצד השני של מטבע תקומתה.

המחלוקת על מידת אחריותה של ישראל להגירתם, גירושם ועקירתם של מאות אלפי פלסטינים במלחמת השחרור היא עניין להיסטוריונים. היא אינה מבטלת את העובדה שאסון לאומי ואנושי פקד את הפלסטינים. זהו אסון שמחייב הכרה ולימוד, לא רק כדי להבין את מניעיה הפוליטיים והמדיניים של ההנהגה הפלסטינית בבואה לשאת ולתת עמנו, אלא כחלק מחובה תרבותית ואנושית. קל וחומר, כאשר אסון זה נוגע לכחמישית מאזרחי המדינה ולמיליוני פלסטינים שעמם מבקשת ישראל לסיים את סכסוכה ההיסטורי.

ממשלת ישראל חייבת, לפיכך, להפוך את ההיסטוריה של הפלסטינים לחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים של כל תלמיד. עליה לחדול מן ההתעלמות השיטתית מן הנכבה, למסד תוכנית של סיורים בחורבות הכפרים שנהרסו, לעודד ביקורים הדדיים ולהטמיע בתוכנית הלימודים את המסר של השותפות ההיסטורית בין העמים. זוהי דרך המלך להבנה ולהכרה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ