פוליטיזציה בקולנוע

מאמר המערכת
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מאמר המערכת

המפיקה והיוצרת סוהא עראף קיבלה מימון ממוסדות ישראליים, בראשם קרן הקולנוע הישראלי, לצורך הפקת סרטה "וילה תומא", אולם בחרה לרשום אותו בפסטיבל ונציה כסרט פלסטיני. הצעד הזה הצית מסע רדיפה נגד עראף, ובהמשך גם נגד מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, כתריאל שחורי, שסירב להצטרף לעליהום על היוצרת.

כעת מבקשת שרת התרבות לימור לבנת להשיב את כספי קרן הקולנוע הישראלי שהושקעו בסרט, על אף הנכונות שגילתה עראף, בעידוד שחורי, להשמיט את המלה "פלסטין" מציון ארץ המוצא של הסרט. "חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התרבות מאששת את החשש, שיוצרת הסרט פעלה באופן חמור וציני בבואה לקבל הכרה ותמיכה בסרטה כישראלי", אמרה לבנת. "חובתן של קרנות הקולנוע המשמשות צינור להעברת כספי התמיכה, לוודא, כי הם משמשים למטרה זו. על פניו נראה, כי במקרה של 'וילה תומא' – קרן הקולנוע לא מילאה תפקידה".

שחורי אמר בתגובה לטענות אלה, כי גם הוא ציפה שהיוצרת תציג את הסרט כישראלי, אך הבהיר כי אין בחוזה ההתקשרות סעיף המחייב את אישור הקרן לגבי אופן הגשת הסרט לפסטיבלים. עד כה, הוסיף, עמדה היוצרת בכל ההתחייבויות שנדרשו ממנה, לרבות הצגת קרדיט מפורט של הקרנות הישראליות שהשתתפו במימון סרטה.

החלטתה של עראף אינה מצדיקה את מסע הרדיפה המתנהל נגדה, ונגד קרן הקולנוע ושחורי. ממשלת ישראל צריכה ללמוד להכיל את המורכבות הקיימת בזהות אזרחיה הפלסטינים, ובכל מקרה למנוע התערבות פוליטית במוסדות התרבות – פרקטיקה שלבנת דבקה בה. שרת התרבות, שכנראה מתקנאת ביריביה בימין, המתחרים זה בזה בדברי הסתה נגד ערבים, יצאה למלחמת חורמה "ציונית" ביוצרת, תוך שהיא רומסת את קרן הקולנוע.

בזכות קרנות הקולנוע, מציג הקולנוע הישראלי לעולם את פניה היפות של ישראל. התערבות פוליטית תוריד את המסך עליו ועל התרבות הישראלית בכלל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ