בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפרטה ללא שיטה

29תגובות

מערכת החינוך הישראלית מתפרקת מנכסיה ומאחריותה, ואל החלל שהיא מותירה נכנסים גופים פרטיים, חלקם מסחריים, בשיטת "טלאי על טלאי". עדות לכך ניתן למצוא בנתוני 2013, אז הגיע שיעור המימון הפרטי — סכומים המשולמים על ידי הורים ותורמים — לשיא של 29% מסך ההוצאה הלאומית על חינוך. תהליך ההפרטה הזה מתבצע ללא תוכנית אב סדורה, ועל כן הוא כולל כשלים ניהוליים כמו אי העמדת מכרזים, כפילות של פעילויות בין עמותות שונות, וסרבול ביורוקרטי הנובע מריבוי הגופים שעליהם אמור משרד החינוך לפקח. התהליך מתנהל בחוסר שקיפות בולט: לא רק שהמשרד אינו מפרסם באופן יזום את היקף ואופן ההתקשרויות שלו עם גופים פרטיים שכיום שולטים בחלקים מהמערכת, אלא שהוא גם סירב לחשוף את הנתונים לבקשת כתב TheMarker, ליאור דטל, למרות שמדובר בהעברת כספי ציבור לגופים פרטיים בהיקף מוערך של כ–11 מיליארד שקל לפחות — כרבע מתקציב החינוך.

הפרטת מערכת החינוך יכולה היתה להוביל להישגים טובים יותר, להתייעלות ולחיסכון בתקציבים. אולם בדרך שהיא נעשית היום, שעה שמשרד החינוך מתנער מאחריותו וממחויבותו כלפי התלמידים וההורים — הנזקים עולים על התועלת. על פי רוב, הורים משלמים יותר, ובתמורה הם מקבלים שירותי חינוך ברמה נמוכה יותר, ממורי קבלן המועסקים בתנאים מחפירים. משרד החינוך אינו רואה בעצמו גוף אחראי, והחינוך ואיכותו תלויים באינטרסים של גופים פרטיים, הנשענים בין היתר על חסויות מסחריות. תוצאות המבחנים הבינלאומיים מראים כי ההישגים הלימודיים של ילדי ישראל הולכים ומידרדרים. לעומת זאת הפערים בין תלמידים ממגזרים שונים (עניים־עשירים, ערבים־יהודים) הולכים וגדלים.

מיקור החוץ גם לא הוזיל את עלויות החינוך, וקיים חשש שבמקרים מסוימים הוא אף ייקר אותו. מבקר המדינה מצא שבמקרים מסוימים — למשל בתחום שירותי הבריאות לתלמיד — משרד החינוך משלם היום, עם הפרטת השירות, יותר מאשר שילם בעבר. במקרים מסוימים מצא המבקר שמשרד החינוך אינו מסוגל לפקח על הפרויקטים השונים, ועקב כך נגרר להוצאות עודפות.

על משרד החינוך לנהוג בשקיפות, ולשקול שוב את תהליך ההפרטה, שכפי שהוא מתקיים היום סותר את חוק החינוך הממלכתי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו