בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מפלים את החילונים

30תגובות

הנתונים שנחשפו אתמול (ליאור דטל, TheMarker) ובעת האחרונה על האופן שבו משרד החינוך מתקצב את תלמידי בתי הספר בארץ, מעוררים את השאלה האם המשרד אכן שם לו למטרה לספק חינוך איכותי ושיווני לכל תלמידי ישראל.

נתוני המשרד מגלים שבתי הספר היסודיים והתיכונים בזרם הממלכתי־דתי זוכים לעדיפות ברורה על פני תלמידים יהודים וערבים בחינוך הממלכתי. כמעט כל בתי הספר היסודיים שתלמידיהם זכו לתקציבים גבוהים הם בתי ספר דתיים. תלמיד דתי מקבל תקציב גבוה בכ–15% ביחס לתלמיד חילוני (15.3 אלף שקל לעומת 13.1 אלף שקל לתלמיד), ובחלק מהמקרים אף מתוקצב פי שלושה ויותר. גם תלמידים בבתי הספר הערבים (13.8 אלף) מופלים לרעה ביחס לזרם הממלכתי־דתי.

עוד מתברר שתלמידי בתי הספר היסודיים של מפלגות ש"ס ויהדות התורה (מעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי) זוכים לתקציב גדול יותר מתלמידים במערכת הממלכתית, על אף שאלה בתי ספר פרטיים, שלא מלמדים לימודי ליבה באופן מלא. הנתונים ידועים במשרד החינוך כבר שנים, אבל לא נעשה צעד משמעותי כדי לפתור את הבעיה. למעשה, עד כניסתו של שי פירון לתפקיד שר החינוך, לא הסכים המשרד לחשוף באופן רשמי את הנתונים.

אחת הסיבות המרכזיות לפערים הגדולים היא שהמשרד מתקצב לפי כיתה ולא לפי תלמיד. יוצא שדווקא תלמידים בכיתות קטנות, ששכיחות יותר בבתי הספר הדתיים, מקבלים תקציבים גבוהים יותר. פירון הבטיח לשנות את השיטה ולהנהיג תקצוב דיפרנציאלי, שיפנה יותר תקציבים לתלמידים חלשים (ערבים וחילונים בפריפריה) על חשבון החזקים. הוא אף העביר תוכנית חלקית לתגבור שעות הלימוד לתלמידים חלשים, אך מבלי לטפל במנגנון התקצוב המעוות של המשרד.

מהאופן שבו מחולקים כספי החינוך בישראל ניתן להבין כי שיטת הזרמים שביטל דוד בן גוריון בשנות ה–50, עדיין קיימת. אך במקום שהמדינה תטפח את הזרם הממלכתי, שאמור לייצג את רוב האזרחים, הוא נותר כעת מאחור.

אחת המשימות הקריטיות של הממשלה החדשה שתיבחר תהיה לעשות סדר במשרד החינוך ולבחון מחדש את הקריטריונים לחלוקת התקציב. מדינה חפצת חיים חייבת להעמיד בראש סדר העדיפויות שלה את שיקום החינוך הממלכתי והפיכתו לאיכותי ומוביל דרך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו