שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מאמר המערכת
מאמר המערכת

נפתלי בנט נאלץ להתמודד השבוע עם נתוני מחקר "טימס", שנערך זמן קצר לפני כניסתו לתפקיד, לפיהם ישראל ירדה בדירוג הבינלאומי של הישגי תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ומדעים". במשרד החינוך אמנם ניסו להסביר ש"לא חל שינוי מובהק ביחס ל–2011", אבל גם שם בוודאי קראו את החומר והבינו שהבעיה המרכזית לא קשורה למצבה של ישראל ביחס לעולם, אלא דווקא למצבה של ישראל ביחס לישראל.

שר החינוך מרבה לדבר על חשיבות לימודי המתמטיקה. ביוני השנה הוא אף התגאה בכך שמספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בחמש יחידות במתמטיקה צמח ב–6,000. אלא שבחינה מעמיקה של תוצאות נתוני מחקר טימס מלמדת שבישראל מתמטיקה היא עניין של גיאוגרפיה, ואם לדייק: של סוציו־אקונומיה. כי בזמן שההישגים של תלמידים מרקע חברתי־כלכלי מבוסס נותרו גבוהים, תלמידים ממשפחות עניות מידרדרים ונעלמים מתחת לרדאר.

הנתונים מובהקים: במתמטיקה ישראל נמצאת במקום השלישי מבחינת גודל הפערים (גרועות ממנה רק טורקיה וקטאר); במדעים ישראל תשיעית (גרועות ממנה מצרים, קטאר, בחריין ואיחוד הנסיכויות). המשמעות פשוטה: אם יש לך אמצעים כלכליים ונגישות למוסדות חינוך ברמה גבוהה, מצבך טוב; אם אין לך כסף ואתה נמצא בפריפריה — סביר שהרדאר הישראלי לא יאתר אותך.

בנט דיבר לפני כמה חודשים על חשיבותם של לימודי היהדות; בזמן גל השריפות בשבוע שעבר הוא אף צייץ: "רק מי שהארץ לא שלו מסוגל לשרוף אותה". ואמנם, היחס המפלה כלפי האזרחים הערבים בישראל מתבטא היטב בתוצאות מחקר טימס: 55% מהם נעים בין "מתחת לסף הניתן להערכה" לבין רמה נמוכה ביותר.

כך ששר החינוך יכול להמשיך לדחוף קדימה את החזקים בכל אותם קמפיינים נוצצים, שתמיד נראים טוב בטלוויזיה ועל שלטי החוצות. הוא גם יכול להתהדר בנתונים חלקיים ובשיפור בקרב המצטיינים. אבל האמת טִבעה לצוף בסופו של דבר: מדינה שמותירה מאחור את החלשים והנזקקים, סופה שתישאר אף היא מאחור.

נפתלי בנט שיעור מתמטיקה
שר החינוך נפתלי בנט. לפעמים 80 עדיף על 100צילום: ששון תירם
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ