בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בזכות המחרשה

תגובות

בתגובה על "כידון הרובה, לא להב המחרשה" מאת גדעון ביגר ("הארץ", 31.12.10)

פרופ' גדעון ביגר קובע במאמרו כי כידון הרובה, לא להב המחרשה, קבע את גבולות מדינת ישראל, בלי להתחשב במיקום היישובים. זאת טענה תמוהה.

היישוב היהודי היה מרוכז במישור החוף, בירושלים, בעמק יזרעאל ובעמק החולה, אזורים שיועדו למדינה היהודית. היישוב הערבי היה מרוכז בגליל, בשומרון, ביהודה ובדרום מישור החוף. המדינה הערבית לא קמה, אך בסיום המלחמה היו עיקר השטחים הללו, ובכללם יהודה ושומרון ורצועת עזה, בידי צבאות ערב.

טענתו ש"הגליל המערבי צורף למדינת ישראל, כמו גם יפו, לוד, רמלה, באר שבע ושטחים נוספים, מכוח ההשתלטות הצבאית", מתעלמת מהעובדה כי בגליל המערבי היה היישוב היהודי כה נחוש בדעתו להחזיק מעמד, שהיה מוכן להכריז על אזור נהריה כמדינה עצמאית אם לא ייכלל בתחומי מדינת ישראל; מהעובדה שיפו הערבית היתה מוקפת מכל עבריה בשטחים חרושים במחרשה העברית; מהעובדה כי לוד ורמלה היו בשולי השטח החרוש במחרשה ערבית ולדעת מפקדי הלגיון רחוקות מכדי להקצות כוחות להגנתם; ושהבסיס לכיבוש באר שבע היו יישובי הנגב המנותק.

היישובים שצה"ל לא הגיע אליהם, גוש עציון, כפר דרום, בית הערבה, עטרות ונוה יעקב, לא נשארו בתחומי המדינה, כותב פרופ' ביגר. אך הדבר נובע מהעובדה כי שכנו באזורים מבודדים מוקפים במחרשה ערבית. אפשר לקבוע, שכל אימת שהצבאות הערביים הגיחו מתחומי המחרשה הערבית הם הוכו ונהדפו.

ההמשך ההגיוני ממסקנתו של ביגר הוא, שלא רק שאין משמעות למחרשה, אלא שאנו יושבים פה בזכות הכוח ולא בכוח הזכות.

אבל לרובה אין משמעות אם אינו מגן על מחרשה. אלפי שתילי הזיתים שהערבים שותלים בכל חלקת שדה פנויה מבאר שבע ועד הגליל מעידים כי בחברה הערבית המחרשה עודנה קובעת את גבולות התודעה, וכי תמשיך לעשות זאת גם בעתיד. השאלה היא מה יעלה בגורל המחרשה העברית ובידי מי תכוון?

עופר צרפתי זוטא

הדסים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו