בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אסטרטגיות חשיבה

תגובות

בתגובה על "משרד החנופה לתלמידים" מאת אירית בלושטיין ("הארץ", 2.1.11)

במאמר הוצגו המורים כפועלי הוראה ומחתימי כרטיס. אני מורה זה 12 שנים ומסיימת את תואר שני בתקשוב ולמידה. ידוע כי למורה תפקידים חינוכיים, ערכיים וגם לימודיים. אנו מקנים לתלמידינו אסטרטגיות חשיבה ופועלים על פי תוכנית הלימודים. אכן אנו מתחילים מהבסיס, אבל במשך הזמן אנו מגיעים לרמות חשיבה גבוהות של הערכה, שיפוט, טיעון, השוואה וביקורתיות.

התלמידים לומדים לכתוב מאמר עמדה, מפעילים הערכה וביקורת על טקסט שקראו. הם עובדים על אוצר מלים כל העת, וכך מאגר זה מתרחב אצלם, לא מצטמצם כפי שנכתב. התלמידים חשופים לספרי קריאה שונים, מתקיימים ימי שיא בקריאה, קיימים מפגשים עם סופרים ועיתונאים.

בשיעורי תורה אין אנו מלמדים רק את הסיפור אלא בד בבד אנו מלמדים גם את הרעיונות הטמונים בכל סיפור. אנו מפעילים אסטרטגיות חשיבה, מעריכים, שופטים לומדים לקחים, לומדים את הקשיים והתירוצים השונים. בשיעורי מתמטיקה אנו עוסקים ברמות חשיבה בסיסיות, במיומנויות ובכישורים, בבניית מושגים שהם תהליך שמתמשך ומצטבר ומתוכן אנו גולשים לרמות גבוהות יותר תוך שילוב משימות מורכבות הדורשות מהתלמיד מיומנויות של העלאת שאלות, השערות והסקת מסקנות.

המורה נדרש להיות יצירתי ומגוון בתהליך ההוראה. זוהי עבודה לא פשוטה, אך יש בה סיפוק. שיתוף המורים בתכנון תוכנית הלימודים, ביישום, בהערכה ובאחריות, תורם לאפקטיביות של התוכנית הלימודים ולאופי השימוש בה. כידוע, תוכנית הלימודים הלשונית פותחה על ידי צוות שכלל מנהלים ומורים, והוחלט ללוותה במחקר ובהערכה על ידי מכון סאלד. המידע נאסף מהשטח על ידי המורים, הרכזים והמנהלים, שחיוו דעתם על התוכנית, יתרונותיה וחסרונותיה, בהירות הנושא ומידת השגת מטרות התוכנית.

המורים לקחו חלק בתוכנית והיו שותפים לה. כמורה אני רואה כי תוכנית לימודים זו מעודדת קריאה ומעצימה את התלמיד בכתיבה, תוך שימוש בביטויים ובניבים, ובשימוש בקריאה ובכתיבה מושכלת.

מעמד המורה מתחיל מלמעלה אך גם מלמטה, ואם אנו נראה בעצמנו רובוטים חסרי אונים שמבצעים את ההנחיות ש"נוחתות" עלינו, לא נוכל לקדם שום דבר, כמו שנאמר, "ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם" (במדבר י"ג, ל"ג).

אביגיל ויקסלבוים

בית שמש



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו