בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

באך או בטהובן?

תגובות

בתגובה על "גברים לבנים מתים" מאת נעם בן-זאב ("הארץ", גלריה, 24.1.11)

המאמר חושף את איוולתם של מבקרי מוסיקה רבים (גם במחוזותינו) המנסים לקטלג יוצרים (ומבצעים) בסדר יורד.

בעיני כל דירוג של אמנים הוא מיותר וחובבני. במדורי הספורט אפשר לקבוע בלא כל בעיה, מיהו המהיר או החזק ביותר, מי כבש את המספר הרב ביותר של שערים או קלע הכי הרבה סלים. במוסיקה אין הדבר כך. אמנם בתקופת הבארוק היו באך, הנדל וויוולדי המלחינים הבולטים ביותר, כמו היידן, מוצרט ובטהובן בתקופה הקלאסית. אך כולם מלחינים נפלאים, ואין כל צורך לדרג אותם לפי "גודל".

בעת עבודתי כמנכ"ל אקו"ם נשאלתי לעתים קרובות אם אפשר לתמחר יצירה מוסיקלית. תשובתי היתה, שמוצרט כתב את סימפוניית "לינץ" (מס' 36) בארבעה ימים, בעוד לברהמס היו נחוצות כ-20 שנה כדי להשלים את הסימפוניה הראשונה שלו. אם כך, איזו סימפוניה שווה יותר?

מוצרט הלחין בחייו הקצרים 41 סימפוניות, ואילו ברהמס, שחי כ-30 שנה יותר, הלחין רק ארבע. האם זה מעלה את הדירוג של מוצרט?

הפילוסוף והאסתטיקן תיאודור אדורנו חשב שארנולד שנברג הוא מלחין החשוב ביותר במאה ה-20, ופסל את איגור סטרווינסקי. סטרווינסקי מצדו זילזל בריכרד שטראוס (בעצם הוא זילזל בכל המלחינים בני תקופתו). מה בכך? איזו חשיבות יש לטעם האישי של שני אישים דגולים אלה?

דירוגים הולמים יחצ"נים, משווקים, מפיקים ופרסומאים. הם אינם הולמים מבקרים.

רן קידר

תל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו