בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

על יצר הקיום והפלסטינים

תגובות

בתגובה על "תקופת היצר" מאת עודה בשאראת ("הארץ", 22.4)

עודה בשאראת זקוק לשטחיות כדי לנסח את התזה המרכזית שלו, שישראל מונעת על ידי היצר שהביא אותה לעוד ועוד כיבושים. "לך תסביר ליצר שתקופת הכיבושים הקלאסית הסתיימה", הוא כותב.

הייתי מבקש ממנו שינסה לקטלג לפי אותה שיטה גם את האירועים שבגינם אנו היום כובשים של יהודה ושומרון. ב-5 ביוני 1967 בבוקר העביר ראש הממשלה לוי אשכול הודעה למלך חוסיין, ובה אמר לו שאנו במערכה עם מצרים ואם לא יתערב בה לא ניזום שום פעולה נגדו (יצר או רציו?). חוסיין, שבשעה זו כבר קיבל את הטלפון השקרי מנאצר כי הוא בדרך לתל אביב ואל לו להפסיד את החגיגה הצפויה, החליט להצטרף למלחמת ששת הימים (יצר או רציו?).

לאחר ההפסד במלחמה חיכה משה דיין לטלפון מהמלך חוסיין, אך בהמלצת המלכה האם זיין אל שריף ובתמיכת יורש העצר אז, הנסיך חסן (הצעיר מחוסיין ב-12 שנה), הוא ויתר על הגדה המערבית על כל אוכלוסייתה הפלסטינית (יצר או רציו?), שכן היו לו די פלסטינים במדינתו.

עזה, המועמדת עתה ל"עופרת יצוקה 2" בגלל השתלטות היצר על תהליכי קבלת החלטות בישראל, כדברי בשאראת, היא אותה עזה שאריאל שרון עזב בלא כל הסכם (יצר או רציו?), וכך הפכה לבסיס רקטות דרומי.

לפי שלעזה זו אין כל סיכוי לזכות במערכה, ייתכן שבשאראת יסכים כי שם פועל היצר יותר מכל כוח אחר. בין כך ובין כך, כמעט ברור שהיצר לתאר את ישראל כלא רציונלית הוא המניע היצרי המרכזי של הכותב.

צבי גלאון

ירושלים

*

עודה בשאראת מנסה "לשכנע את היצר שילמד מהניסיון", שכן השתלטותו על הרציו ועל "מונופול קבלת ההחלטות", כלשונו, עלולה לגרום לכך שישראל תפתח ב"עוד עופרת יצוקה".

אכן צודק בשאראת. צריך להפיק לקחים מהניסיון המר שצבר העם היהודי היושב בציון. ממעשי הטבח שביצעו ערבים בחברון ובצפת ב-1929 ולאחר מכן בפרעות 1936 ועד לטבח משפחת פוגל באיתמר.

הרציו שנצבר במחיר דמים כה כבד שגבו מאתנו בני עמו של בשאראת מחייב תגובה נאותה של יצר הקיום מול יצר הרצחנות שלהם הטובח בנו. לכן, הכתובת הנכונה לביקורת בגין התגברות היצר היא אצל אחיו של בשאראת. כל עוד לא ישתחררו מיצר הרצחנות המוביל אותם, ייתקלו בהתגוננות המתחייבת מיצר הקיום שלנו, שרק הודות לו נוכל לשבת בשלווה על חוף הכנרת שלנו.

יצחק דוכן

פתח תקוה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו