בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההגדה אינה מגילת עצמאות

תגובות

בתגובה על "הגדה לא חינוכית" מאת נרי ליבנה ("הארץ", 21.4)

המאמר של נרי ליבנה מקומם. אנו מצווים, במסגרת שינון סיפור יציאת מצרים, לחרות בזיכרוננו הלאומי פרטים רבים. שטות היא להתייחס לפרטים העתיקים כלשונם. ההגדה אינה מהדורה ראשונה של ספר החוקים שלנו או מגילת עצמאות קדומה.

סוגיית הזיכרון היא מעניינת וחשובה ולה היבטים אחרים מאלה שמכוונת אליהם ליבנה. שינון הפרטים והדיון בהם הם כלי חינוכי ראוי להטמעת סיפור התהוות העם לפני אלפי שנים. שומה על עם החפץ בעתידו שיידע את עברו. למרות זאת, ראוי שהלקח העיקרי מהסיפור המקראי, יציאת מצרים והתגבשות השבטים לעם, ייטמע גם הוא, ולא רק המסר של "אל נקמות", כהגדרת ליבנה.

בחוג משפחותינו וחברינו אנו עורכים את ליל הסדר עשרות שנים, ובכל פעם אנו מדגישים היבט אחר; לאומי, היסטורי, חברתי ודתי, אשר מזיגתם יחד היא תשתיתנו התרבותית. ברור שאין לצפות כי תמליל בן אלפי שנים יושתת על חוקים, כללים ומוסכמות מודרניים.

ליל הסדר הוא הטקס הדתי המוכר ביותר לציבור החילוני, וטוב שכך. הניסיון להקיש מההגדה, כי החרדים או הלאומנים הקיצוניים שבתוכנו הם צאצאיה הגנטיים הוא פשטני.

רבים, בעיקר הליברלים שבינינו, מבינים, שהחיבור בין פוליטיקה לדת הוא הרסני לדת, לפוליטיקה ולאדם המאמין עצמו. המסקנות התמוהות של ליבנה רק מעודדות מגמה לא ראויה זו.

חיים טוביאס

באר שבע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו