בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מנס פרת, 100 שנה להולדתו

תגובות

מעטים בארץ מכירים את שמו של מנס פרת, המנוע האדיר שהקים את הקריה למחקר גרעיני. פרת נולד ב-1911 בביאליסטוק, שם סיים את הגימנסיה העברית, ומשם עבר לפראג ולמד הנדסה. לפני מלחמת העולם השנייה עלה ארצה, סיים את לימודי ההנדסה בטכניון והתגייס לצבא הבריטי, שבו צוין לשבח והועלה לדרגת קצונה.

בפרוץ מלחמת השחרור נקרא להקים את חיל החימוש ולעמוד בראשו, ואחר כך נשלח לבורמה כנספח צבאי. הוא התבקש לשוב ארצה ולהקים את הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג), שממנה פרש ב-1965.

לאחר מכן הוצע לפרת לתכנן כמה פרויקטים לאומיים, בהם "הפנטגון" בקרבת תל השומר, שדה תעופה אזרחי ליד כפר מנחם ומערכת הסעה המונית בתל אביב. רעיונות אלה לא נשאו פרי. אם היו מתבצעים, הם היו פועלים מזמן. פרת מונה למדען הראשי במשרד הביטחון, משרתו האחרונה בשירות המדינה.

מנס פרת זכה להערכה רבה מכל מי שהיה בסביבתו, והאלוף ישראל טל (אבי טנק המרכבה) היה קורא לו מורי ורבי. הוא זכה בפרסים רבים והוענק לו תואר ד"ר לשם כבוד מהטכניון. במעמד זה הרעיף עליו משה דיין שבחים רבים, ולנו, עובדי הקמ"ג, אמר, שזכינו להיות שותפים עמו בהקמת מפעל לאומי חשוב.

בימים אלה, 100 שנה להולדתו, ראוי, כדאי וחשוב להזכיר את שמו ופועלו של מנס פרת.

מיכאל סברוני, מיכאל רון

עובדים בכירים בקמ"ג, בגמלאות

תל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו