בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמת על בסיס שני הנרטיבים

תגובות

בתגובה על "אמת, לא נרטיב" מאת שלמה אבינרי ("הארץ", 17.6)

תמוהה בעיני הגישה של פרופ' שלמה אבינרי, השוללת את חשיבות הנרטיב ההיסטורי.

המחקר ההיסטורי מתעד עובדות ואירועים, אשר במהותם, היקפם, מיקומם ועיתוים מאומתים היטב. אולם חסר כאן ה"למה ומדוע". למה קרה מה שקרה וכיצד ומתי. המענה לכך מונח בלימוד וניתוח הנרטיבים של הצדדים המעורבים.

זאת ועוד, אם חסר נרטיב של אחד הצדדים, יש צורך לשחזר אותו כדי להשלים את התיאור והבנת הרקע.

מחקר של אירוע היסטורי על בסיס מכלול הנרטיבים יוצר "אמת היסטורית" - וזה, לדעתי, הייעוד הנשגב ביותר של המדע ההיסטורי.

קביעה זו חשובה ביותר, כאשר מדובר באירוע שיש לו עדיין משמעות אקטואלית. חשיפת האמת ההיסטורית עשויה לסייע למצוא את הפתרונות המדיניים הנכונים למצב שנוצר ולמנוע משברים.

דן נעמן, בעבר חוקר בכיר במרכז לחיזוי טכנולוגי

תל אביב

*

פרופ' שלמה אבינרי צודק ואינו צודק במאמרו בקשר להוראת הנרטיבים השונים בהיסטוריה.

נולדתי בצ'כוסלובקיה בין שתי מלחמות העולם וגדלתי כילדה צ'כית פטריוטית, גאה בעובדה שהשתחררנו מהאימפריה האוסטרו-הונגרית.

באותה עת לא אהבתי לאכול תרד. בן דודי ההונגרי, שהיה גדול ממני בכמה שנים, קיבל עליו את המשימה לשדל אותי לאכול תרד. על הצלחת שלי הוא עיצב מתרד את מפת אוסטרו-הונגריה ושיכנע אותי לאכול את חבלי הארץ שנגזלו אחד אחד מהאימפריה - עד שרק הונגריה המצומקת נשארה. הוא עשה זאת בעצב דרמטי; וכך בגיל שבע גיליתי, שאותן העובדות ההיסטוריות שגרמו לי גאווה גדולה גרמו לבן דודי ההונגרי צער רב.

לא את הנרטיבים השונים יש ללמד בבתי הספר, אלא את עובדת קיומם של נרטיבים שונים, המבוססים על אותן העובדות ההיסטוריות.

חוה מוריס

מושב עמינדב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו