מי יממן את הסיוע הסיעודי

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה

אני מבקשת לעורר את תשומת לבו של מי שמבקר את פועלו של המוסד לביטוח לאומי לתופעת ה"טרום סיעוד": הענקה של לפחות שש שעות בשבוע לשם טיפול בזקנים, במימון החברות והעמותות שפועלות בענף הסיעוד, כתנאי לקבלת הטיפול בזקנים אלה, לאחר שהמוסד לביטוח לאומי ייאות לאשר, אם בכלל, סיוע במימונו.

גם בעניין הסיעוד נמצאו דרכים להציג את ה"טרום סיעוד" במלים יפות ומטעות, כאשר ידוע שמדובר בדרך לקדם העדפה של חברת/עמותת הסיעוד שנותנת "טרום סיעוד" על פני חברות אחרות.

החמור ביותר בתחום זה הוא שההנחיות בנושא ה"טרום סיעוד" יצאו מאגף הסיעוד במוסד לביטוח לאומי (איגרת 107). התופעה כה התפשטה, עד כי כמעט כל עובדי הציבור - עובדים סוציאלים ואחיות במחלקות רווחה, בבתי חולים, בקופות חולים, מוסדות משקמים ועוד - פונים לחברות הסיעוד בתביעה לספק את השירות "ההתנדבותי" הזה.

כל זאת, במקום לפעול להסדרת מימון ביניים, או, לפחות, לכיסוי רטרואקטיווי על ידי ביטוח לאומי - מרגע מתן השירות (ולא רק מ-1 בחודש שלאחר התחלת השירות "ההתנדבותי"), ולו רק במקרים שבהם אושרה זכאות לאותם מאושרים הנהנים כבר מה"טרום סיעוד".

האיגרת של ביטוח לאומי לא רק מאפשרת את השירות הזה, אלא אף מכתיבה את היקפו: מינימום השעות שהחברות נדרשות לספק (שש שעות בשבוע) הן ללא שיקול דעת מצד החברות/עמותות. וכך העשיר והעני, תשוש הגוף והסיעודי נהנים מאותה רמת סיוע. סיוע, שכמובן צריך היה להיות ממומן על ידי גורמים אחרים (ביטוח לאומי; חברות ביטוח).

מרים עמית, עובדת סוציאלית

גבעתיים

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ