גם הם מושקעים בפרויקט ההתנחלות

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה

בתגובה על "קנאות ציונית, לאו דווקא דתית" מאת יאיר שלג ("הארץ", 3.3)

יאיר שלג כותב, כי ההתנגדות להתנתקות נובעת לא מקנאות דתית, אלא "רק" מקנאות ציונית. שלג אינו מסביר כיצד חיידק "הקנאות הציונית" תוקף דווקא את חובשי הכיפות ולא את גלויי הראש. שמא האלמנט הדתי הוא בכל זאת משמעותי?

ועידת יהדות, ישראל והעולם: מתיקון שבועות לתיקון עולם

מיסודותיה האידיאולוגיים של הציונות הדתית הוא שהציונות והדת חד הם - ואין הציונות אלא ביטוי בן-זמננו לדת היהודית הנצחית. לכן הקביעה שההתנגדות להתנתקות היא "ציונית" ולא "דתית" היא זרה לאידיאולוגיה של המתנגדים.

מדובר בהזדהות כמעט מלאה עם תפישה פוליטית מסוימת, הזדהות שמוצאת את ביטויה בפרשנות מסוימת של הדת היהודית ושל הציונות כאחת. פרשנות זאת ליהדות רחוקה מזו שהציבור החרדי אמון עליה, אבל היא נחשבת כתפישה היהודית הראויה.

הציבור הציוני הדתי רואה את הצורך לשמור על שלמות הארץ ועל ההתנחלויות כעניין קיומי. תחושה זו משתקפת בכל המערכות שלו. הרשתות המשפחתיות והחברתיות חוצות את הקו הירוק והופכות כל הבחנה בין ישראל והשטחים ללא רלוונטית.

ההתנתקות נתפשת לא רק כמהלך פוליטי שגוי ומסוכן, אלא כהתקפה על הציבור הציוני הדתי כולו. כל מי שמביע תמיכה בנסיגה נתפש כבוגד בציבור שלו.

גם טענת שלג שמתנגדי ההתנתקות שותפים לתשתית הערכית של המחויבות לדמוקרטיה, כפי שמעידה דרישתם למשאל עם, אינה עומדת במבחן המציאות. הדורשים משאל העם לא יקבלו תוצאה שתושג בעזרת אזרחים לא-יהודים. ומכיוון שרובם אינם רואים פסול בשלטון על מיליוני בני אדם מבלי לתת להם זכויות אזרח, קשה להבחין אצלם במחויבות לדמוקרטיה.

הציבור הציוני הדתי מושקע - אידיאולוגית, חינוכית, דמוגרפית ואף כלכלית - בפרויקט ההתנחלות. תהליך הנסיגה מהשקעה זו יהיה טראומטי למגזר כולו - ולא רק למתיישבים.

ד"ר קלמן נוימן

עמית במכון מנדל למנהיגות בירושלים

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ