בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתכחש למה שכתב

תגובות

במכתב ארוך העוסק במסה שכתבתי על תרגומו ל"אתיקה של שפינוזה" ("מטעם" 1), מתכחש פרופ' ירמיהו יובל לדברים שכתב במפורש: "האופן היחיד התקף מבחינה פילוסופית-שפינוזיסטית, שבו יכולים היהודים להוסיף ולשלוט בעצמם בעידן המודרני, הוא במסגרת מדינה יהודית ממשית". על כך אומר יובל במכתבו: "ציטטה שלא כתבתי מעולם", וכן: "פסוק זה אינו משלי ולא כתבתי אותו בשום מקום". משתמע מדבריו כאילו בדיתי את דבריו. ואולם, הפסוקים הם ציטוט מדויק מספרו היותר ידוע, ציטוט המופיע כך כלשונו מפורש, מודגש באות רחבה בעמ' 224 בספרו "שפינוזה וכופרים אחרים" (ומראה המקום מופיע בגלוי במאמרי ב"מטעם"). הייתכן כי נעלמו מעיניו של חתן פרס ישראל לפילוסופיה שורות שהוא עצמו טרח להדגיש בספרו?

אחרי שהתכחש למצוטט, נחפז ראש מכון שפינוזה בישראל להכחיש את מה שלא כתוב במסה שלי ומדגיש כי אמנם ייתכן ששפינוזה חזה אפשרות של מדינה יהודית, אבל לא יכול היה להמליץ על כך, כי פירושה של מדינה יהודית הוא תיאוקרטיה ושפינוזה היה אויב התיאוקרטיה. גם כאן מכתבו של יובל מתכחש למה שכתב בספרו: "בין הדרכים המתאפשרות באופן לוגי מתוך עמדת שפינוזה - וחלקן אף הוגשם אחר כך באופן היסטורי - ניתן למנות: (...) ציונות, המחדשת את הקיום המדיני היהודי במסגרת טריטוריאלית עצמאית" (שם, 226). ושוב כותב יובל בעמ' 218 של "כופרים": "אפשר איפוא לומר: התיקון יוכל להתממש במדינה יהודית חילונית, דבר זה יחזיר ליהודים מולדת ממשית ויבטל את הניכור שבמצב הנוכחי (...) מבחינה זו אפשר לומר, כי מדינת ישראל בת זמננו (במידה שתישאר חילונית) אכן מציעה כיוון של פתרון לכמה מבעיות היסוד ששפינוזה מנתח" (שם, 218).

ההערות האמורות אינן מתייחסות כלל לתוכן המסה. אילו הצטרכתי לכתוב את המסה מחדש, הייתי מצטט את מכתבו של פרופ' יובל במלואו כנספח. הוא מתמצת ומאשרר במלים ספורות חלק ניכר מגופי העניינים שבהם דנה המסה. "אלו הן הדעות הקדומות שנתכוונתי למנותן כאן. ואם נשתיירו אי אלו ממינן, הרי כל אדם שיעיין קצת בכך, יוכל לעמוד על תיקונן" (אתיקה, תרגום קלצקין).

עודד שכטר

ברלין נוי-קלן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו