ילדים, לימדו לדבר

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

באחרונה נכחנו במסיבת סיום של מחזור כיתות ו' בבית הספר שבו לומדים נכדינו. המסיבה והמופעים היו לתפארת, והושקעו בהם כישרון ומאמץ רב בחיבור טקסטים, בימוי, תאורה, הגברה, וגם חזרות רבות וזמן רב של מורים ותלמידים.

ישבנו בקהל הגדול, והתברר אחר כך שלא רק אנחנו (דור שלישי לדוברי עברית) לא הצלחנו לקלוט מחצית מהמלים שנאמרו מפי הילדים מעל לבמה - שנבלעו בדיבור מהיר, לא ברור, ובהיגוי שגוי.

תופעה זו, שנראית לי כתחילת תהליך של איבוד השפה המדוברת, נשמעת הרבה מאוד ברדיו ובטלוויזיה, ברחוב, בתשובות טלפוניות במוסדות וכו'.

בבתי הספר לומדים לקרוא, לכתוב ולהבין. מדוע לא ילמדו גם לדבר? האם יכולת הביטוי היא אינטואיטיווית ותו לא? העיקרון המוביל, ש"אחריות להבנת השדר חלה על המשדר", מחייב מיומנויות דיבור, היגוי וביטוי נכונים.

מדוע לא להנהיג בבתי הספר לימוד שיטתי של כל אלה כמו הגייה נכונה, מהירות דיבור מתאימה, הטעמה?

חנניה רגב

קרית גת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ