בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נחוץ קנאי חילוני

תגובות

למיטב ידיעתי, מושג "הדמוקרטיה המתגוננת" הוצע בתגובה לתרחיש שבו מפלגות בעלות אידיאולוגיה לא-דמוקרטית, כמו מפלגות קומוניסטיות או פשיסטיות במערב, מנצלות את השיטה הדמוקרטית כדי לעלות לשלטון (וכמובן לבטל אותה לאחר עלייתן). הסיפור של רפובליקת ויימאר בגרמניה, שהיתה דוגמה למה שניתן לקרוא "דמוקרטיה משתוללת" שאיפשרה לאויביה לנצל אותה כדי לחסלה, עורר את הצורך ב"חיסון" מסוים של השיטה הדמוקרטית נגד תופעות כאלה. ואכן, גרמניה המערבית, למשל, הוציאה אל מחוץ לחוק את המפלגה הקומוניסטית ואת הארגונים הניאו-נאצים גם יחד.

בישראל סולף לחלוטין המושג הזה, מאחר שההגבלות הוטלו לא כדי לשמור על השיטה הדמוקרטית אלא על הדומיננטיות של המרכיב היהודי בשילוב המאוד ייחודי של "מדינה יהודית דמוקרטית". היום מאיים על הדמוקרטיה הישראלית דווקא גוף יהודי קיצוני, שבמשך שנים היה "הבן יקיר לי" של הממסד היהודי, למרות שמתחילת קיומו התייחס בביטול לשיטה הדמוקרטית ולשלטון החוק. כאמור, בגלל המרכיב האתנוצנטרי החזק בשיטת הממשל בישראל לא העזו השלטונות לפעול נגד הקיצונים היהודים הלאומנים כפי שפעלו במרץ נגד הערבים הלאומנים. הגענו היום למצב שבו הגולם קם על יוצרו ולא בטוח שאפילו עכשיו יימצאו לממסד היהודי תעצומות הנפש למלחמת חורמה בקיצונים האלה.

בתקופה האחרונה נשמעים מפי רבים "געגועים" לדוד בן-גוריון, ולא בכדי. שלטונו של בן-גוריון היה דוגמה קיצונית ל"דמוקרטיה מתגוננת" שבה הוטלו מגבלות רבות לא רק על המיעוט הערבי אלא גם על הקנאים היהודים (אפילו מפלגה כ"חירות" לא קיבלה ממנו לגיטימציה מלאה). בן-גוריון היה אמנם לאומן יהודי, אך לא פחות מכך קנאי חילוני שהבין את הסכנה הטמונה בקנאות הדתית-לאומנית ולחם בה בלא כפפות משי. אמר פעם עמוס עוז: רק קנאי חילוני יכול לפעול באפקטיביות נגד הקנאות הדתית. לרוע מזלנו, מאז בן-גוריון לא עלה לשלטון מנהיג כזה. כל יורשיו גילו "הבנה" כזאת או אחרת ואפילו סימפטיה לאותם יהודים לאומנים שרצו ליישב את השטחים הכבושים. את הפירות הבאושים של ההבנה הזאת אנו קוטפים היום.

יצחק מסינג

קרית אונו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו