פחות בחינות, יותר לימוד

אבינועם גרנות
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אבינועם גרנות

בתגובה על "שר החינוך הטוב בעולם" מאת נחמיה שטרסלר ("הארץ", 23.3)

כמי שניסח בעבר את מסמך הצעת הרפורמה בחינוך העל-יסודי בעבור מנכ"ל משרד החינוך, אני סבור, כי מן הראוי לברך על כל יוזמה לצמצום מספר בחינות הבגרות. נחמיה שטרסלר מציג את המגמה הזאת כניסיון פופוליסטי להקל על התלמידים. לדעתי הוא טועה.

בחינות הבגרות הן תעשייה ארצית של שיעורים פרונטליים להספק החומר, שוק ענקי לשיעורים הפרטיים, מתח ומהומה סביב "ציוני מגן", חשבונאות של נקודות.

יש בבגרות הכל, אך לא תמיד ביטוי ללמידה מעמיקה, רכישת ידע, רכישת מיומנויות אמיתיות של אדם נאור במאה ה-21.

מערך הלימודים בחינוך העל-יסודי בישראל הוא על סף טירוף מערכות. תלמידי חטיבת הביניים וכיתות י' מתמודדים עם עשרה ויותר מקצועות לימוד, קצת מכל דבר. תלמידי התיכון נבחנים בשנה ב-40 עד 60 בחינות שונות, בחינות רבעון ומחצית, בחינות מתכונת, מועדי ב' וג', ואז מתחילה שרשרת בחינות הבגרות.

זוהי לא למידה. בפינלנד, עם מערכת חינוך מצוינת, יש ארבע בחינות בגרות. בית הספר מסמיך את תלמידיו בכל היתר.

אי אפשר לבנות רציונל לחינוך רק על סמך ובגלל אי רצון של התלמידים ללמוד. כשהלימוד יהיה חקרני, מחדד דילמות ומעודד כתיבה ויצירה, אזי הוא יהיה אפקטיבי. הוא יגדל תלמידים חושבים. יש לצמצם באופן משמעותי את מספר בחינות הבגרות. להתחיל ללמד ברצינות את התנ"ך, הספרות והאזרחות על דרך הדיון הפתוח, בלא מסגרת של בחינות הבגרות. יש לצמצם את מספר המקצועות הנלמדים במקביל. יותר שעות לימוד של פחות מקצועות. לאמץ את המוטו של החינוך בפינלנד: "לבחון פחות, ללמד יותר".

כפר סבא

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ