בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מכתבים למערכת 14.3.2013

תגובות

חלקת קבר לאצילים

לפני כשנה נפטרה אמי ותרמה את גופתה למדע. ב-3 במארס הבאנו אותה למנוחה אחרונה בטקס צנוע בהשתתפות בני משפחה.

כאשר ניגשנו לחברה קדישא בנתניה לארגן את סדרי ההלוויה הם שמעו שזאת נפטרת שמסרה את גופתה למדע, ומיד אמרו שתיקבר בחלקה י'. ניגשנו לראות את החלקה וראינו שזאת חלקה ישנה מאוד, קרובה לגדר. למחרת בדקנו, שאלנו והבנו, שבחלקה י' קוברים מתאבדים, עריריים ואנשים "פגומים" שתרמו את גופתם למדע, רחמנא ליצלן.

שאלנו את הרב, מנהל משרד החברה קדישא בנתניה, הוא הסביר שיש שני סוגים של אנשים שמקדישים את גופם למדע: אלטרואיסטים ואנשים "שאינם מאמינים". מאחר שאי אפשר להבחין ביניהם, קוברים את כולם במקום מרוחק אחד (כדי לוודא שאכן כך נוהגים התקשרתי לשני בתי עלמין אקראיים, ירקון וחיפה, לשאול היכן קוברים אנשים אציליים כאלה, ונעניתי שיש שורה/חלקה מיוחדת בשבילם; הסיבה היא, שכאשר יבוא המשיח הם לא יוכלו להתעורר לחיים כי גופם אינו שלם).

אותו רב מנתניה קיים התייעצות טלפונית, ואחריה אמר שאין בעיה ואמי תיקבר בחלקה אחרת. וראו זה פלא, ביום ההלוויה חפרו בור טרי במרחק שני קברים מקברו של אבי.

מסקנה עגומה: במשך כל שנות חיינו אנחנו נאלצים לחיות תחת כפייה דתית, מהלידה (ברית מילה), דרך בר מצווה, חתונה, גירושין, ואפילו עם מותנו. אני מקווה מאוד שתקום ממשלה חדשה, אשר תיתן לנו לבחור אם רצוננו בהליך דתי, או אזרחי/חילוני, ואולי סוף סוף נפסיק להיות מדינת הלכה.

חני ברנע, קיסריה

עריצות המיעוט

בתגובה על "אנחנו הרוב" מאת צביה גרוס
("הארץ", 12.3)

צביה גרוס כותבת נגד ההתבטאויות של יו"ר "יש עתיד" בכנסת ובתקשורת, "אנחנו הרוב, ודמוקרטיה משמעה עקרון שלטון הרוב". היא מציינת, ש"דמוקרטיה היא שלטון הרוב, אבל מתוך התחשבות בזכויות ובצורכי המיעוט. שאם לא כן זוהי עריצות הרוב ולא דמוקרטיה". המאמר מציג את המרכיב המרכזי בדמוקרטיה אמיתית, שהוא פלורליזם אמיתי, התחשבות - בתהליך החקיקה והממשל - במיעוט ובמרקם המגוון של החברה.

גרוס חוששת שהממשלה החדשה, חסרת הייצוג החרדי ובהשפעת ח"כ יאיר לפיד, תנצל את הרוב שיש לה בכנסת ותפגע בחרדים. אבל המצב בדמוקרטיה שלנו הוא הפוך מהמתואר, שכן במדינתנו שוררת "עריצות המיעוט". המיעוט החרדי ניצל את הפיצול ברוב ומינף את היותו לשון מאזניים פוליטית להשליט על הרוב חוקים ואורח חיים של המיעוט. כך הרוב החילוני אינו נהנה מתחבורה ציבורית בשבת, כפוף בענייני אישות ומשפחה לבתי הדין הרבניים, נושא על גבו את תלמידי הישיבות שאינם נושאים בנטל השירות הצבאי ונהנים מהעברות כספיות ומענקים ואינם תורמים לכלכלת המדינה.

בבחירות האחרונות החליט הציבור בקלפי, שהגיעה העת להחזיר את השלטון לידי הרוב. צודקת גרוס בכך, שעל הרוב להכיר בחובתו להביא בחשבון את זכויות המיעוט וצרכיו, אך זאת בלא פגיעה בזכויות הרוב, כפי שהמצב היום. אני מקווה מאוד, שממשלה זו תביא בחשבון גם את הזכויות והצרכים של המיעוט הערבי, אשר בניגוד למיעוט החרדי סובל מאפליה מתמשכת.

שלום גרשון, רמת גן

פתרון לבעיה עונתית

בתגובה על ״צה”ל נערך יותר מדי״ מאת ראובן פדהצור (“הארץ”, 3.3)

ראובן פדהצור מאיר את עינינו על היערכות צה”ל לקראת ״איומים שגם המודיעין הצבאי מודה שסיכויי מימושם נמוכים מאוד״.

פיקוד העורף עוסק במשך שנים, ובתקציבי ענק, בהיערכות לתרחישים שהסבירות להם נמוכה, בעוד תרחיש עונתי קבוע הפוקד את המדינה מדי חורף נשאר בלא מענה.

טוב יעשה צה”ל, אם ירתום את האמצעים העומדים לרשותו לטיפול בעומסי החורף בבתי החולים על ידי הקמת מתקני אשפוז ניידים ומשוכללים, שהוא מורגל להקימם בתוך שעות בעת אסון טבע במדינה רחוקה. מתקנים אלה יוקמו על מדשאות בתי החולים בחורף, יופעלו על ידי רופאים וצוותים צבאיים בשיתוף צוותי בתי החולים, ויטפלו בחולים שהמחלקות צרות מהכילם. באביב יפורקו המתקנים ויאוחסנו עד החורף הבא.

זה אינו רעיון מקורי שלי, מדינות אחדות באירופה הנאורה פועלות כך.

ד”ר יונה קיטאי־כהן, כפר סבא

יהודי סלובקיה ידעו

הדיון־ויכוח על פרשת קסטנר חוזר על עצמו כבר עשורים. מתמיהים אותי חוסר ידיעה והתעלמות של כמה חוקרים מן המידע שזרם להונגריה מסלובקיה, החל בשנת 1941. חיילים סלובקים ששירתו בחזית המזרחית סיפרו בסלובקיה על רצח יהודים שמבצע הצבא הגרמני בשטחי הכיבוש במזרח. ליהודי סלובקיה נודע על מחנה אושוויץ (אך לא על הזוועות המתחוללות בו) כבר ב–1942 מפי אנשי אס־אס יוצאי סלובקיה, שאף שימשו כבלדרים והבריחו מסרים כתובים מאושוויץ ליהודים בסלובקיה.

ביוני 1942 העבירה “קבוצת העבודה” של יהודי סלובקיה מסרים כתובים לכס הקדוש, באמצעות הממשלה הצ'כוסלובקית הגולה ובאמצעות אנשי כמורה קתולית באנגליה, ולפיהם כל יהודי סלובקיה מועמדים להשמדה במקומות גירוש במזרח. פליטים מסלובקיה שנמלטו להונגריה בהמוניהם ומצאו מסתור בארץ השכנה נשאו אתם את ידיעות האימה. זאת ועוד, רבים ממנהיגי המחתרת היהודית בהונגריה, שהיו בקשר גם עם קסטנר, היו יוצאי סלובקיה.

ישעיהו ילינק, פרופסור בגמלאות,

באר שבע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו