בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מכתבים למערכת 30.4.2013

תגובות

צאינה והראינה

קבוצת עיתונאיות מסתתרת מאחורי שמות בדויים, אותיות אל”ף־בי"ת יחידות וקולות מעוותים: אם הן אכן נפגעות הטרדה מינית, עכשיו הזמן לרתום את מקצוען, השכלתן, כישוריהן וכוחן כדי להגדיר מחדש את מעמדן. אדרבה, תארגנה מסיבת עיתונאים מתוזמנת לשעת פתיחת מהדורות החדשות בערוצים המקובלים. תתייצבנה שם, יהא מספרן אשר יהא. תפרושנה את מסכת השפלתן; תצהרנה את שמותיהן בפנים גלויות. תאזורנה אומץ זו מזו, תחזקנה זו את זו, כי אחרת, אם לא תנטושנה את הסתר־הפנים הקולקטיבי של אחיותיהן נפגעות התקיפות המיניות, יפוג תוקפן המוסרי של טענותיהן על החברה שחוסמת את נסיקתן המקצועית בתקרות זכוכית ועל פגיעותן המתמשכת בחברה הכוחנית.

אם רק תעזנה לשאת אל מצלמות התקשורת את מבטן, תוכלנה לחולל את השינוי שהן כל כך משתוקקות לו עכשיו.

עדנה נוי, מגישה לשעבר בטלוויזיה הישראלית, גני תקווה

כמנהג המקום

בתגובה על “בית המשפט: תפילת נשים בכותל לא חורגת ממנהג המקום ואינה פלילית” מאת
 יאיר אטינגר (“הארץ”, 26.4)

בידיעה נכתב שבית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי תפילת הנשים בכותל אינה חורגת מ"מנהג המקום", והשאלה המתבקשת היא: האם תפילה בצוותא של נשים וגברים ברחבת הכותל במשך אלפיים שנה, אינה "מנהג המקום"?

בשנת 1988 הפקיעה ממשלת ישראל מידי העם היהודי את הכותל המערבי ומסרה אותו לידי "הקרן למורשת הכותל", אשר תוך הפרה בוטה של "מנהג המקום", לפיו התקיימה תפילה משותפת של נשים וגברים, הפכה את רחבת הכותל לבית כנסת אורתודוקסי, והנהיגה בו הפרדה בין נשים לגברים.

אני מצרפת תמונה של אמי, חנה בלזר, ילידת ירושלים (1914), מצולמת בכותל ב–1938 עם אביה, הרב האורתודוקסי שלמה בלזר. שנאמר: "תמונה אחת שווה אלף מלים".

ריקה קידן, תל אביב

סולידריות רפואית

בתגובה על “משפט ראווה" מאת ליאוניד אידלמן (“הארץ”, 24.4)

התפעלתי לראות שד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל (הר”י), נחלץ להגנתם של רופאי שירות בתי הסוהר (שב”ס). יש לראות בכך עדות לסולידריות מקצועית מרשימה, משום שרופאי שב"ס, כפי שד"ר אידלמן יודע ואף ציין בתשובותיו על פניות שהגיעו אליו, אינם חברים בהר"י בהיותם עובדי שב"ס. ייתכן שהפרדה מלאכותית זו מנעה ממידע על התנהלותם של רופאים אלה להגיע אל ד"ר אידלמן; ייתכן גם שד"ר אידלמן אינו קורא את המכתבים המגיעים ללשכתו, המעידים על רופאים שנקראו אל אסירים שהתעלפו בגלל עינויים, ואישרו להמשיך ב"חקירה" – לאחר שהאסיר שב להכרתו, כמובן. אולי ד"ר אידלמן פשוט לא ראה אף אחד מעשרות התיקים שהופנו לתשומת ליבו, המעידים על אסירים שמתלוננים במשך חודשים ושנים על בעיות רפואיות חמורות, וזוכים בביקור אחרי ביקור לרישום הלקוני: “יש להמשיך במתן משככי כאבים".

התעלמות עקבית מתלונות על הזנחה רפואית ומעדויות חוזרות ונשנות על מעורבות רופאים בעינויים היא עמדה פוליטית ממדרגה ראשונה. טוב יהיה אם במקום להתלהם בתגובה על ציון עובדות אלו, יוודא ד"ר אידלמן שהקוד האתי אכן נשמר בכל מתקני שב"ס, ושכל אדם הזקוק לטיפול רפואי ולהגנה רפואית יקבל אותם, בלי קשר לפוליטיקה.

רחל סטרומזה, הוועד הציבורי נגד עינויים, לוזית

השוואה מקוממת

בתגובה על "גזירות הצאר בישראל" מאת
 איתמר הנדלמן סמית (“הארץ”, 25.4)

האמנם קבעו היהודים בארצו של הצאר ניקולאי הראשון כיצד ייוולד, יינשא, יתגרש, ייקבר כל מי שאינו יהודי? ההשוואה שעורך איתמר הנדלמן סמית בין מה שנדרש מן החרדים בישראל למה שנדרש מהם בארצו של הצאר - מקוממת. כן מקוממת העובדה, שאותה טרח הכותב להדגיש, שהוא תמים דעות עם חסיד סאטמר החי בניו־יורק (עמו ניהל שיחה ביידיש) לגבי איך ראוי לנהוג במדינת ישראל.

אין זה נכון ש"המיינסטרים הישראלי רוצה שהחרדים יהיו כמו כולם". אין כל בעיה בכך שימשיכו "להיראות אחרת, להתלבש אחרת, לדבר אחרת ובעיקר - לחשוב ולחיות אחרת". נראה לי כי מרבית הציבור הישראלי שאינו חרדי, גם לא יתעקש על כך שהחרדים ישרתו בצבא (הדבר לא יעמוד בבחינה של עלות מול תועלת) ואיש אינו מתכוון להעביר אותם על דתם, כפי שנרמז מדבריו של הנדלמן סמית.

מה שהמיינסטרים הישראלי כן היה רוצה, וזה עיקרה של הדרישה לשוויון בנטל, הוא שהחרדים יתפרנסו בכוחות עצמם. כולם, או לפחות רובם, עשו זאת גם בארצו של הצאר.

פרופ’ אמנון בן־תור, ירושלים

ללא קרדיט


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו