ד"ש מן המאה הרביעית

ענת פרי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
ענת פרי

בתגובה על “הארכיאולוג עם נבוט האנטישמיות” מאת מיכאל טוך
 (“הארץ”, 7.5)

הטענה לנוכחות יהודית בעיר קלן, שנקראה אז קולוניה אגריפינה, במאה הרביעית לספירה, מבוססת על טקסט של הקיסר קונסטנטינוס הגדול שמתוארך לשנת 321 לספירה, ובו תובע הקיסר ממועצת העיר קלן לכלול גם יהודים במשרות ציבוריות. הטקסט אמנם אינו מציין בפירוש שיש בקלן קהילה יהודית, אבל כל היסטוריון שטיפל בפריווילגיות יהודיות יודע שצווים קיסריים כאלה ניתנו בתשובה על פנייה של יהודי העיר. זוהי אמנם תעודה יחידה המתייחסת ליהודים מתקופה זו, אבל בהתחשב בכך שבכלל יש מעט מאוד תיעוד מגרמניה במאות הראשונות לספירת הנוצרים, נדמה לי שהניסוח הגורף של פרופ' מיכאל טוך שאין כל דבר שמעיד על נוכחות יהודית בקלן לפני המאה ה-11, חוטא לאמת.

ממאמרו של פרופ’ טוך אפשר להבין שהארכיאולוג סוון שוטה (Sven Schuette) פוטר ממשרתו משום שכישוריו אינם הולמים או משום שהיתה ביקורת על עבודתו המקצועית, אבל הארכיאולוג פוטר רק משום שבראיון ל”הארץ” אמר שיש בקלן "אנטישמיות חבויה, מהסוג הנפוץ בגרמניה", שמשפיעה על ההתנגדות לפרויקט. מתוך מעקב רב שנים שלי אחר המתרחש בעיר קלן, שבמקרה יש לי גם קשר אישי אליה, התרשמתי שהאנטישמיות הרוחשת בעיר בכלל לא חבויה, אבל גם אם מישהו חושב אחרת, עדיין אין מקום להצדיק פיטורים של אדם בגלל ביקורת על אנטישמיות בגרמניה. הדחה כזאת מהווה סתימת פיות שכל אדם הגון, ובוודאי איש אקדמיה, צריך להתקומם עליה, ובשום אופן לא להצדיקה על ידי הכפשתו של הארכיאולוג המודח.

במיוחד פסול בעיני השימוש של הפרופ' טוך בביטוי "נבוט האנטישמיות", Antisemitismus-Keule בגרמנית, ביטוי שחביב במיוחד בחוגיהם של מכחישי שואה, אנטישמים ורוויזיוניסטים, המנסים להטיל אימה על כל מי שמאשים אותם באנטישמיות.

ענת פרי, ירושלים

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ