בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הכרזה על זמן אפס

תגובות

בתגובה על “מיהו ציוני?” מאת א.ב יהושע (“הארץ”, 14.5)

המצב המדיני הנוזלי שבו אנו נמצאים הוא המשכו של תהליך היסטורי בן מאות שנים שמנע מהיהודים כעם בגלות להחליט על פתרון מדיני לבעייתם, ועל מיקומה של אותה מדינה. מאמרו של א. ב. יהושע היה חידוש מרענן מעצם ניסיונו של הסופר לגעת בראש ובראשונה בהגדרה עצמה של הציונות ורק אחר כך לדון בסובב אותה. אבל גם ההגדרה נושאת בחובה סימני שאלה התובעים את הגדרותיהם.

לדוגמה, בתוך הגדרת הציונות על פי מאמרו של יהושע נמצא ש"ציוני הוא אדם שמבקש או תומך בהקמה של מדינה יהודית בארץ ישראל, שתהיה בעתיד מדינתו של העם היהודי". בתוך הגדרה זו, שהותאמה לתקופתה, נמצאת חסרה ההגדרה החשובה מכולן: הגדרתו של מי הוא יהודי - אותה הגדרה, שממנה אנו מתרחקים כמו מאש.

כמו כן, מרגע שנמצאה הכתובת של הפתרון הגיאוגרפי, כלומר "מדינה יהודית בארץ ישראל", נורתה לאוויר הירייה הראשונה של הקונפליקט המדמם בין היהודים לבין הפלסטינים, שראו ביהודים לפתע איום על מושבם בפלסטינה - האזור שאוכלס במאות השנים האחרונות ברוב פלסטיני ברור, ומיעוט יהודי שמצא בו מקומות ספורים להיאחז בהם.

הסוף הרי ידוע, באשמת הפלסטינים או שלא באשמתם, כל מה שהם חששו ממנו אכן קרה. אי לכך, כל התחפרות בתוך העבר בניסיון למצוא הכרזה כלשהי כדי שנוכל להוכיח את צדקת כוונות הציונות ובכך להיראות טוב יותר בעיני העולם היא ברכה לבטלה, שאינה מקרבת אותנו ואת שכנינו לשום הסדר שלום חיוני. אם בפתרון הסכסוך אנו חפצים, אין לנו ולשכנינו דרך אחרת מאשר הכרזה על ההווה כזמן 0, מחיקת העבר ותנועה קדימה לעבר עתיד חדש בעל אופקים רחבים, שיאפשרו לנו סוף סוף להגשים את החלום ולהביא את השלום.

פרופ' (אמריטוס) עמי קליין, בית יצחק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו