מצביעים ליכוד, כי נכשלנו

דודו לגזיאל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דודו לגזיאל

מעניין מה עבר בראשיהם של מנהלי הקמפיין, היועצים האסטרטגיים וראש הממשלה כאשר בחרו בסיסמת הבחירות "מצביעים ליכוד, לשינוי השיטה". הייתכן שבין כל היועצים בשכר רב אין בנמצא אפילו צדיק אחד שיקום ויגיד: יכול להיות שסיסמה זאת מהווה למעשה הודאה בכישלון, ובאותה המידה ניתן לצאת בסיסמה "מצביעים ליכוד, כי נכשלנו"? התשובה על כך כנראה שלילית, אבל כמחווה של רצון טוב אסביר את הבעיה הלוגית בקמפיין.

ככל הנראה, סקרי דעת קהל הראו ששינוי שיטת הממשל אטרקטיבי בקרב המצביעים, ולכן כדאי להשתמש בו. מצד שני, הבחירה בו כמוטיב מרכזי יכולה להיות טובה למפלגה שלא היתה בשלטון עד כה, ולא למפלגה ששולטת זה תקופה ארוכה. הסיבה לכך פשוטה: ההחלטה ששיטת הממשל חייבת להשתנות מכילה בתוכה את ההבנה שהשיטה הנוכחית כשלה. קרי, השיטה הנוכחית אינה מאפשרת לממשלה להתמודד עם בעיות המדינה. במלים פשוטות, מי שניהל את המדינה עד כה לא עמד באתגרים שניצבו בפניו, ולכן צריך לשנות את השיטה, שהרי אם ניתן לעמוד באתגרים הקיימים, אין כל צורך לשנותה. כאשר מפלגת שלטון טוענת זאת, יש פה הלכה למעשה הודאה בכישלון.

מדור הזירה

המסנגרים יטענו שדווקא היו הצלחות, אבל ניתן להשיג עוד יותר באמצעות השינויים המוצעים. אם כך, מדוע נדרשו לראש הממשלה שלוש קדנציות להגיע להבנה זאת? הייתכן שעד כה רק משך זמן בתפקיד? כיצד מתבקש הציבור להאמין שלראש הממשלה יש יכולת לזהות בעיות עתידיות, אם סיסמת הבחירות שלו טוענת שהוא היה זקוק לשבע שנות כהונה, מחאה חברתית מהגדולות בתולדות המדינה ומערכה צבאית ממושכת ללא כל הישג, כדי להיות "הראשון לזהות" שבשיטה הנוכחית אי אפשר להתמודד עם הבעיות?

מצד שני, ייתכן שהם דווקא מבינים זאת, ובכל זאת החליטו על הקמפיין הנוכחי. הם מבינים שגם הציבור הטיפש ביותר לא יקנה בימים הללו סיסמאות של ביטחון וכלכלה, ולכן החליטו ללכת עם קמפיין שמניח שהציבור לא טיפש עד כדי כך. רק קצת.

דודו לגזיאל, תל אביב

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ