תוכנית לשחרור המדרכות

דניאל מורגנשטרן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דניאל מורגנשטרן

כמעט כל חנות או בית עסק שנסגרו באחרונה נהפכו לחנות לאופניים חשמליים. תפוצתם גדולה, כמענה לגודש בדרכים ולמצוקת החניה. בשנת 2013 יובאו לישראל 32,851 זוגות אופניים חשמליים, בשנת 2014 נוספו 72,602 זוגות ושנת 2015 נסגרה בתוספת של 100 אלף זוגות; כלומר, 200 אלף זוגות אופניים בשלוש שנים. ב–2014 אירעו 142 תאונות דרכים עם נפגעים, שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. 124 הסתיימו בחבלות קלות, 18 נפגעים נזקקו לאשפוז ותאונה אחת הסתיימה במוות. בתחילת 2015 נספה אדם נוסף.

רבים מרוכבי האופניים החשמליים הם ילדים ובני נוער הרוכבים על מדרכות הערים, בניגוד לתקנות התעבורה בדרכים, תוך כדי הפקעת זכות הדרך מהולכי הרגל, החלשים מהם. רכיבתם נועזת, בלתי זהירה, בלא חבישת קסדת מגן.

מדור הזירה

כמתכנן תחבורה מצאתי בתופעה קרן אור: השימוש באופניים חשמליים מחליף שימוש עירוני נרחב בכלי רכב מנועיים, מפחית את הגודש בדרכים, מקל את מצוקת החניה, חוסך דלק ומשפר את איכות האוויר בערים. במקום להילחם בתופעה יש לנתבה לאפיקים רגולטוריים נוקשים, ובראשם אכיפת סעיף 129 ג' בפרק השלישי בתקנות התעבורה בדרכים: "לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד". על הרשויות המקומיות לייעד בכבישים נתיבים ייחודיים לאופניים, לאסור את הכניסה לנתיבים אלה לכלי רכב אחרים ולאכוף זאת בצורה נמרצת.

שר התחבורה והבטיחות בדרכים נדרש להתקין תקנה, שתחייב כל זוג אופניים (למעט אופני ילדים) ברישוי ובמבחן שנתי, בנשיאת לוחית בעלת מספר רישוי מזהה ובביטוח. תובטח בקרה על עוצמת המנוע, מהירות מרבית של 25 קמ"ש וחתימת המנוע בטבעת אבטחה. יש להחיל את חוק הקסדה על רוכבי אופניים חשמליים. כך תובטח האחריות השילוחית של הורים על ילדיהם הקטינים רוכבי האופניים. הפוגע לא יהיה אלמוני החומק מזיהוי ומאחריות, ויובטח העתיד הכלכלי של הנפגעים. המבחן השנתי יבטיח קיום עזרי בטיחות.

דניאל מורגנשטרן, תל אביב

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ