בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפסיכומטרי הוא דווקא כלי מיון טוב

118תגובות

בתגובה על "כישלונה של הבחינה הפסיכומטרית" מאת מירב ארלוזורוב (TheMarker 26.1), על "מספר הנבחנים יורד — אך האוניברסיטאות אינן מוותרות על הפסיכומטרי" מאת ליאור דטל (Themarker, 29.1) ועל "לא צריכים להיות גאונים כדי ללמוד הנדסה או מדעי המחשב" מאת מירב ארלוזורוב (Themarker, 30.1)

לאחרונה פורסמו ב-TheMarker מספר מאמרים הכוללים שורה של טענות כנגד הבחינה הפסיכומטרית ככלי מיון להשכלה גבוהה. לצערנו, מרבית הטענות משקפות חוסר הבנה של מורכבות הליך המיון. על כן בחרנו להבהיר כמה נקודות עקרוניות:

במיון מעורבים שיקולים רבים. שיטת המיון המאומצת בסופו של דבר היא פשרה ביניהם. לפיכך, ניסיון לבקר את התאמתו של כלי מיון להליך המיון, בנפרד ממערכת השיקולים הרחבה, מועד לטעות. קיימים היום מסלולים רבים לקבלה להשכלה הגבוהה שאינם מתבססים על הציון בבחינה הפסיכומטרית. הבחינה הופכת לחיונית בעיקר כאשר מספר המועמדים עולה באופן ניכר על מספר מקומות הלימוד. 

אין זה מדויק שהחסם ללימודים בהשכלה הגבוהה הוא כלי מיון כלשהו. החסמים העיקריים הם ההיצע המוגבל של מקומות בחוגי הלימוד והיכולות האקדמיות של המועמדים.

מפתה להיטפל לחסרונות של כלי מיון כאילו הם חזות הכול. אין כלי מיון מושלם. לכל כלי יתרונות וחסרונות. בשל כך, מומחים בתחום המיון, ממליצים להשתמש בשני כלים לפחות. ואומנם, הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה בישראל מתבססת ב-40 השנים האחרונות על ציון משולב של ציוני הבגרות וציוני הבחינה הפסיכומטרית, שהם שני כלים המשלימים זה את זה: יתרונות האחד מפצים על חסרונותיו של האחר.

היתרון הייחודי של הבחינה הפסיכומטרית הוא שהיא מהווה הזדמנות שנייה לתלמידים שלא מיצו את מלוא יכולתם בבית הספר התיכון או ששיפרו את רמת היכולת שלהם במהלך השנים. הבחינה מועברת בסמיכות לתחילת הלימודים באקדמיה, אינה מתבססת על תכנית לימודים ספציפית ובודקת מיומנויות חשיבה בתחומים הרלוונטיים למרבית מסלולי הלימוד: חשיבה מילולית לרבות מיומנויות כתיבה, חשיבה מתמטית, אנגלית. הבחינה אמינה, אובייקטיבית ומתוקננת, והיא מספקת ציון על סולם אחיד מעבר למועדים, שנים, נוסחים ושפות.

הערכה נכונה של איכות שיטת מיון אינה נעשית במונחים מוחלטים אלא יחסית לשיטות מיון אפשריות אחרות. הציון המשולב מנבא את ממוצע ציוני שנה א', את ממוצע ציוני התואר הראשון ואת שיעורי הנשירה מהלימודים, טוב יותר משיטות ידועות אחרות. כיוון שלא נמצא כלי טוב יותר מהציון המשולב לחיזוי הצלחה בלימודים אקדמיים, אין פלא שמרבית המוסדות להשכלה גבוהה אינם מוותרים על הבחינה הפסיכומטרית.

מהמאמרים עולה שהבחינה מוטה לרעת קבוצות אוכלוסיה מסוימות. זה לא נכון - פערים בין קבוצות אוכלוסיה אינם מהווים הטיה, כאשר אותם פערים מתקבלים גם בממוצע הציונים בלימודים האקדמיים. זה בדיוק המצב, ולכן לא נכון לסכם שהבחינה "סובלת מהטיות חברתיות, תרבותיות וסוציו-אקונומיות". ציוני הבחינה הפסיכומטרית משקפים את המצב: הפערים, המשתקפים גם במבחני המיצ"ב ובמבחנים הבינלאומיים, נובעים בעיקר מגורמים שאינם קשורים לכישורים עצמם, כגון הבדלים בין הקבוצות בשיעור הפונים להשכלה גבוהה.

מדיניות חברתית של צמצום פערים היא מבורכת אך יש ליישמה באמצעות השקעה חינוכית בקבוצות מוחלשות בשלבי חינוך מוקדמים או באמצעות מנגנונים שקופים של העדפה מתקנת, ולא על ידי מניפולציה של כלי המיון.

לבסוף, לקביעה ש"הבחינה הפסיכומטרית ניתנת להטיה באמצעות קורסי הכנה" שגויה. כל הכנה היא מהלך נבון מצדו של מועמד ללימודים, לא רק כדי להתכונן לבחינה אלא גם כדי להתכונן ללימודים עצמם. היעזרות במכוני הכנה איננה הדרך היחידה להתכונן, משום שבשנים האחרונות קיים מבחר עצום של חומרי הכנה לבחינה הנגיש לכל דורש ללא תשלום. יתר על כן, הניסיון מלמד כי כל מיון לחוג או למוסד להשכלה גבוהה, תהא שיטת המיון אשא תהא, גורר תעשיית הכנה ענפה. סביר אפוא ששימוש בכל כלי מיון חלופי היה גורר אף הוא תעשייה דומה.

דוד נבון, פרופסור אמריטוס בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה; רות בייט־מרום, פרופסור במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו