פג תוקף ההבטחה האלוהית

עודד פז
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עודד פז

בתגובה על "על כיבוש ונכבשים" מאת שלמה אבינרי ("הארץ", 17.3)

שלמה אבינרי כותב: "גם מי שמאמין בהבטחה האלוהית לעם ישראל אינו יכול לברוח מן הסוגיות המוסריות". מתוך הסכמה עם דברי אבינרי אני אומר: לכל מי שמאמין בהבטחה האלוהית ומסתמך עליה בקשר ל"זכותנו על הארץ" מומלץ לשוב ולקרוא את הכתוב בתנ"ך, כדי להבין כי גם ל"הבטחה האלוהית" יש תנאים ויש תאריך תפוגה.

מדור הזירה

פרשת "חיי שרה" (בראשית כ"ג): אברהם אבינו אשר קיבל את "ההבטחה" מתעקש לשלם תמורת "חלקת הקבר" וזה למרות ההפצרה (כמעט התעקשות) לתת לו אותה חינם אין כסף. עפרון ואנשיו אף מדגישים את העובדה שאברהם הוא "נשיא האלהים". על פי ההיגיון של נפתלי בנט וחבר מרעיו, אברהם היה צריך לדרוש את השטח, שהרי הוא זה שהארץ הובטחה לו. איפה הענווה של אברהם ואיפה ההתנשאות של דוברי המתנחלים?

ההבטחה אכן ניתנה לאברהם והיא גם מומשה כאשר עם ישראל יצא ממצרים וכבש את הארץ כמתואר בספר יהושע. אבל כבר אז — כמו היום — העם שכח כי "ההבטחה" הותנתה בכך שהוא יקיים "מצוות" מסוימות. ומה אנחנו קוראים כבר בתחילת ספר שופטים, פרק ב'? "וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה; וַיַּעַבְדוּ אֶת-הַבְּעָלִים. וַיַּעַזְבוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם, הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים". הקביעה "ויעשו את הרע" חוזרת שוב ושוב עד חורבן בית ראשון. במלים אחרות: ההבטחה מומשה, אך העם לא עמד בתנאים למרות שהוזהר שוב ושוב. לכן אי אפשר לשוב ולהסתמך על ה"הבטחה", מפני שהעם לא קיים את תנאי־הסף למימושה בימי התנ"ך ובוודאי שאינו מקיים אותם בימינו.

והכי חשוב: מגילת העצמאות הודיעה על הקמת "מדינת ישראל". שרים וחברי כנסת מחויבים למדינת ישראל וכל הדיבורים על "ארץ ישראל" לא אמורים להיכלל בלקסיקון שלהם.

עודד פז, רמת השרון

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ